Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Järnvägen kan försenas

Publicerat tisdag 2 februari 2010 kl 15.56

Bygget av järnvägen som ska föra malmen från Pajalas gruvor till den finska järnvägen för vidare transport, riskerar att försenas. Att sätta 2013 som startår är alldeles för optimistiskt enligt de som arbetar med projektet.

- Det är mycket stressat, säger projektledaren Magnus Nilsson, Banverket.

Det är framför allt gruvbolaget Northland resources och andra intressenter som vill dra igång brytningen och därmed malmtransporterna så snabbt som möjligt. 2013 är önskemålet och det har statliga Banverket ställt sig bakom, men de som arbetar med järnvägsprojektet är kritiska.

– Att planera och bygga en järnväg av denna typ, brukar ta åtta-tio år, från idé till färdig bana. Här får vi då fem år sammanlagt på oss, efter att vi startat hela utredningen för något år sedan, säger Magnus Nilsson, projektledare vid Banverket.

Han pekar också på att det är mycket stressande, att korta ner planeringsprocessen så oerhört mycket.

Efter att näringsdepartementet godkänt att en utredning görs om förutsättningarna för en järnväg, börjar en process som måste följas regelrätt enligt Miljöbalken och andra lagar. Först kommer förstudien, som just avslutats för järnvägen i Pajala. Därefter följer en järnvägsutredning, tillåtlighetsprövning som innebär ett ja från regeringen, en järnvägsplan och till sist byggtid.

– Olika instanser får för kort tid på sig att ta beslut. Vi rår inte över alla beslut och gruvbolaget måste fatta beslut som vi inte rår över. Vi kan inte fullfölja utredningen innan vi fått alla beslut och allt detta kan påverka tidplanen, säger projektledaren Magnus Nilsson.

Annika Lindström, regional direktör Banverket, säger att det blir tufft att klara det här till 2013, men det ska gå.

– Vi får göra utredningar som går omlott till exempel, för att få snabba beslut från olika instanser. Men vi kan inte tumma på kvalitèn i processen. Måste följa lagarna, säger hon.

I dagarna aviserade gruvbolaget Northland resources, som ska bryta malmen och Banverket att de ska samfinansiera planeringen och byggandet av banan. Kan det då bli en press från gruvbolaget att skynda på processen?

– Nej gemensamma finansieringen påverkar inte tidplanerna. Vi följer regelverk, säger Annika Lindström.

Inger Marklund, SR Norrbotten
inger.marklund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".