Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nomadskola under lupp i ny avhandling

Publicerat fredag 4 juni 2010 kl 07.41

Idag försvarar David Sjögren sin avhandling "Den säkra zonen" vid Umeå universitet. Avhandlingen visar hur den svenska utbildningspolitiken särskiljde minoriter under första halvan av nittonhundratalet.

Syftet var att fostra alla individer till medborgerlig samhörighet och demokrati men följden blev ett utpekande av minoriteter som samer och romer.

David Sjögren, vid institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet förklarar närmare.
 - Jag har i första hand undersökt Nomadskolan och den skolform som var till för renskötande fjällsamer. Det var en skolform som inrättades 1913 och var en totalreformering av skolväsendet för den samiska befolkningen. Där de renskötande fjällsamerna pliktades att gå i nomadskolorna medan den övriga samiska befolkningen fick gå i vanliga folkskolor.

Gemensam skola
Vid 1900-talets början fanns en idé bland svenska utbildningspolitiker att bygga upp en gemensam skola där eleverna fostrades till nationell samhörighet. Det här skapade samtidigt ett urskiljande av de grupper som inte passade in.

Inhemska minoriteter var exempel på grupper som avvek från idealen och ansågs hota samhället. Nomadaskolan blev en särpräglad institution som på flera sätt undvek från den allmänna skolan.

 - Man föreställde sig att minoritetsgrupperna på olika sätt utgjorde ett hot mot samhället eller till och med att föräldrarna till minoritetsbarnen utgjorde ett hot för barnens framtid, säger David Sjögren.

Eftersatt skola
Det satsades mycket pengar på den allmänna skolan i inlandskommunerna omkring 1910, men det var inga medel som kom nomadskolan till dels.

 - Nomadskolan blev ganska snabbt eftersatt i förhållande till den utbildningsexpansionen som skedde i västerbotten och norrbottens inland.

På 1960-talet infördes grundskolan och tänkandet att specialisera skolor utifrån minoriteternas egenskaper försvann.

 - Plikten att gå i Nomadskolan slutade 1962 och det är därför min avhandling slutar där, säger David Sjögren

Frida Fernqvist
frida.ferqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".