Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
TÅGDÖDADE RENAR

Stora konsekvenser för samhälle och rennäring

Publicerat tisdag 15 mars 2011 kl 06.30
Konsekvenser av renpåkörningarna
(1:53 min)
1 av 4
Ingemar Blind från Girjas sameby fyller i renrapporter till Trafikverket för att berörda renägare ska få ersättning. Foto: Emil Östlund
Ifylld renrapport. Foto: Emil Östlund
2 av 4
Ifylld renrapport. Foto: Emil Östlund
Vid renpåkörningar rapporterar lokföraren in till bandriftledningen som skickar ut sms till berörd Sameby. Foto: Per-Josef Idivuoma.
3 av 4
Vid renpåkörningar rapporterar lokföraren in till bandriftledningen som skickar ut sms till berörd Sameby. Foto: Per-Josef Idivuoma.
På samegården i Kiruna håller Per-Erik Marsja från Girjas sameby på att gå igenom en säck med renöron för identifiering. Foto: Emil Östlund
4 av 4
På samegården i Kiruna håller Per-Erik Marsja från Girjas sameby på att gå igenom en säck med renöron för identifiering. Foto: Emil Östlund

Renpåkörningar med tåg medför varje år stora ekonomiska förluster för såväl rennäring som samhälle. Bara skadehanteringskostnaderna för Trafikverket uppgår till cirka 8,8 miljoner kronor årligen.

Renpåkörningar med tåg medför varje år stora ekonomiska förluster för Trafikverket, rennäringen och järnvägsföretagen. Det orsakar stort lidande för djuren och är samtidigt ett arbetsmiljöproblem för såväl lokförare som underhållsentreprenörer som tar hand om dödade och skadade djur.

Enbart för ren är skadehanteringskostnaderna för Banverket ca 8,8 Mkr per år och inkluderar felavhjälpning, ersättning till rennäringen och administration. Utöver det tillkommer kostnader för järnvägsföretag på grund av skador på fordon, förseningar och då även sekundära förseningar som drabbar andra tåg samt ett minskat förtroende från resenärer och kunder.

Påkörningarna medför också att rovdjur samlas vd kadaver på banvallen. Under de senaste tio åren har ett femtiotal kungsörnar i Norrbotten blivit överkörda av tåg. Den fridlysta fågeln äter så mycket att de har svårt att lyfta sen när tåget kommer.

Men allra mest kännbara är ändå följderna för rennäringen. Idag tas ingen hänsyn till vad det är för ren som blivit påkörd. Ersättningen är densamma och täcker långt ifrån alltid upp för dom verkliga förlusterna.

Tor-Erik Huuva från Leavas sameby säger att innan man flyttar ner till vinterbetet har man tagit ut slakten, så de renar som blir påkörda är de man ska ha kvar, ofta vajer.

– Ersättningen är idag 3008 kronor och det är långt ifrån vad en vaja är värd. En ung produktiv vaja kan producera kalv i tio till femton år framåt. Räknar man med det så blir det ju avsevärda summor.

Läs mer om tågdödade renar:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".