Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
TÅGDÖDADE RENAR

"Vissa sträckor är en enda lång anmärkning"

Publicerat onsdag 16 mars 2011 kl 06.25
Viltstängsel i förfall
(1:59 min)
1 av 4
Förfallet har på många ställen gått så långt att det blivit ett normaltillstånd. Foto: Trafikverket
2 av 4
Viltstängsel utgör det primära skyddet mot djurpåkörningar. Foto: Trafikverket
3 av 4
I dagsläget saknas pengar till underhåll vilket lett till att stora delar av viltstängselsanläggningen förfallit till ett icke fungerande tillstånd som i slutändan leder till omfattande skaderegleringskostnader. Foto: Trafikverket
4 av 4
Minst 11000 renar har mött tågdöden under 2000-talet. Foto: Trafikverket

Inom hela renskötselområdet finns idag 126 mil stängsel och ett akut behov av tretton mil till. Men utan pengar är underhållet svårt eftersatt. I en rapport från Trafikverket kan man läsa att förfallet på många ställen gått så långt att det blivit ett normaltillstånd.

Viltstängsel sätts upp för att förhindra att hjortdjur, älg, ren och övrigt vilt samt eventuell tamboskap från att komma in på spårområdet. Dokumenterad erfarenhet hos Trafikverket visar att en riktigt uppförd och underhållen viltstängselanläggning reducerar antalet viltolyckor samt viltrelaterade förluster såsom skadehanteringskostnader och kapacitetsinskränkningar med upp till 80 procent.

Lars Sundholm som är stråkansvarig för norra bandelen vid Trafikverket säger att underhållskostnaderna i stort sett skulle täckas upp av dagens utgifter för skadehantering.

– Det blir som ett självspelande piano. Vi hade jobbat väldigt ambitiöst med att ta fram en skötselplan och man skulle nästan klara att underhålla alla de här 126 milen med de pengar vi idag lägger på skadehantering och ersättningar.

Lars Sundholm säger att 28 miljoner hade disponerats från Trafikverkets underhållsbudget till reinvesteringar och nybyggnation av viltstängselanläggningen mellan 2010-2012. Men i och med att pengarna fördelas från en gemensam pott med järnvägsunderhållet drogs de snabbt in igen på grund av nedskärningar i underhållsbudgeten.

– Måste man prioritera mellan att byta en växel och stängslet prioriterar man inte stängslet.

Och idag förfaller viltstängslet alltmer.

Historiskt sett har viltstängselanläggningar uppförts med varierande kvalitet. Detta har på sträckor som uppförts med bristande kvalitet föranlett omfattande kostnader för skadehantering, underhåll och reinvesteringar. En bidragande orsak till detta är att det saknats tydliga riktlinjer för hur stängsel ska uppföras för att garantera en lång livslängd. De stora frihetsgraderna i styrande dokumentation har inneburit att entreprenörer kan utforma hägnaden efter vald produktionsmetod snarare än att utforma den efter krav på funktion och livscykelkostnad.

Och en icke fungerande stängselanläggning orsakar i många fall fler ihjälkörningar än en spåranläggning utan stängsel. Detta beror av att stängselanläggningen medger att djur kan komma in på spårområdet, men förhindrar dem från att komma ut, vilket gör att hägnadsanläggningen blir en dödsfälla.

Peter Nilsson som kör malmtåg mellan Kiruna och Narvik pekar ut många ställen där det finns brister i viltstängslet.

– Det blir som en krabbur, renarna kommer in men de kommer inte ut sen, säger han.

Erfarenheter från början av 90-talet vittnar om hur en eftersatt hägnadsanläggning medförde ett högt antal döda renar per år. Resultaten från de omfattande reinvesteringsarbeten som följde åren efter visar också den tydliga skillnaden mellan en icke fungerande och en fungerande viltstängselanläggning där påkörningarna kraftigt skönk åren 1997-2002.

Följande står att läsa i en rapport från Trafikverket:

"Långa sträckor är stängslet i mycket dåligt skick, så dåligt att det kan vara mer till förfång än nytta. Missvisande är i stora stycken besiktningsanmärkningarna för tittar man i Bessy* så hittar man inte bråkdelen av de brister som finns. Och det är troligen att man inte har gett stängslet den status det behöver utan förfallet har på många ställen gått så långt att det blivit ett normaltillstånd."

* Bessy –  Besiktningsdatasystemet där man gör besiktningsanmärkningar.

Läs tidigare artiklar om tågdödade renar:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".