NORRBOTTEN

Annonsen utnyttjar samerna

Det var den här annonsen som fick Svenska samernas riksförbund att reagera.
Det var den här annonsen som fick Svenska samernas riksförbund att reagera.

En annons i tisdagens Dagens Nyheter har fått Svenska samernas riksförbund att gå i taket. Det handlar om företaget Byggmax som för att sälja byggvaror har använt en bild på samen Per Kuhmunen och texten "same same men billigt".

Publicerat onsdag 21 september 2011 kl 11:33

I en annons som företaget Byggmax publicerade i Dagens nyheter igår står det vid sidan om bilden "same same men billigt" med undertexten:

"Nej... Det handlar inte om samer. Översatt från svengelska blir det: Samma samma, men billigt. Liksom de flesta av våra konkurrenter följer vi svenska och europeiska kvalitetsklassningar på allt vårt byggmaterial. Vi vill särskilja oss genom att alltid ha riktigt låga priser."

Men utnyttjandet av samerna och den samiska kulturen gör att SSR nu överväger att anmäla annonsen som publicerats i Dagens nyheter. Det säger Ragnhild Svonni som är administrativ chef vid Svenska samernas riksförbund.

– Rent generellt tycker jag att det är alldeles för enkelt att ta till samerna i olika rolighetssammanhang, för att marknadsföra produkter och i slutändan tjäna pengar, säger Ragnhild Svonni.

Hon tror inte heller att samma typ av annons hade varit möjlig att införa om det hade handlat om judar eller romer, som också är språkliga minoriteter.

– Rent juridiskt är det inte heller rätt. Det finns bestämmelser som säger att urfolk har rätt till sina immateriella värden som ju kolten i det här fallet faktiskt är, som symboliserar att vi är samer, säger Ragnhild Svonni.

Mot den här bakgrunden överväger SSR att JO anmäla annonsen som var införd i gårdagens DN.

Är det vanligt förekommande att den samiska kulturen används i marknadsföringen i olika sammanhang, även om det samiska egentligen inte har med saken att göra?

– Jo, men så är det. Vi ser ju det inte minst i turistbranschen där Lappland marknadsförs i olika sammanhang med just samiska symboler. Det kan vara i annonser, men också i inredning, utsmyckning och på det sättet, men som inte har några samiska aktiviteter eller annat samarbete med samiska företag, säger Ragnhild Svonni.

Men kan det inte gynna de samerna och de samiska näringarna om de får så att säga en gratis skjuts framåt?

– Jo, men då ska det vara på lika villkor och man ska då ha ett samarbete som alla tjänar på. Det ska också finnas en ärlighet i sina produkter. Marknadsförs produkterna med samiska symboler så ska den som köper produkten eller upplevelsen också få en samisk upplevelse, säger Ragnhild Svonni.

Skriv ut

Nyckelord

Kultur

Dela

Användarkommentarer

15 Kommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare av sverigesradio.se och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar Sveriges Radios regler för kommentering

Visa fler