Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Upmeje/ Umeå

Professor antar ny utmaning

Publicerat måndag 3 juni 2013 kl 07.39
"Som en bekräftelse för fältet samisk historia"
(1:53 min)
Professor Patrik Lantto. Foto: Jörgen Heikki/ Sveriges Radio Sameradion

Centrum för samisk forskning, Cesam på Umeå Universitet har fått en ny föreståndare. Han heter Patrik Lantto och är professor i historia.

Han säger att det är både spännande och skrämmande och att det är en utmaning att ta på sig jobbet.

- Jag får ett mer övergripande ansvar nu, tänka större och ta ett större helhetsansvar. Inte bara för Cesam, men för vissa frågor som rör forskning rörande samiska förhållanden i stort. Det tycker jag är viktiga saker att jobba med, säger Patrik Lantto.

Patrik Lantto tillträdde som föreståndare på Centrum för samisk forskning i Umeå den 1 maj. Han har i sin forskning framförallt fokuserat på samernas politiska mobilisering, svensk samepolitik och samisk utbildningshistoria. Han säger att det kom lite överraskande bli utnämnd som föreståndare för Cesam,  men att det var viktigt för honom och för Cesams del att ta på sig ansvaret för att få en kontinuitet för verksamheten. Han ska försöka förändra hur vi betraktar fältet samisk historia och menar att samisk medverkan i forskningsprojekt, på ett helt annat sätt, kommer att vara en viktig fråga. Att det blir forskning med samer och inte om samer.

- Jag tycker att det känns som en bekräftelse för fältet samisk historia, att det är någonting viktigt och någonting centralt att forskningen uppmärksammas, säger Patrik Lantto.

Patrik Lantto kom ut med boken Lappväsendet i fjol, som handlar om den statliga administrationen av samefrågor. Han leder ett forskningsprojekt med sju forskare rörande sameskolor och samernas folkhögskola, där de tittar på sameskolorna efter 1962 och Samernas folkhögskola från starten 1942.

- Det för att se hur man har förhandlat kring undervisningsinnehållet, det är ett av de huvudteman vi har. Vi vill även se på hur man kan få in ett mer samiskt innehåll i undervisningen på sameskolan och inte minst att få ett innehåll som samerna själva bestämmer över och inte det innehåll som staten bestämde när nomadskolan inrättades 1913.

- Jag skulle vilja följa upp med den myndighetsutövning som fortsätter efter lappväsenet. Först i lantbruksnämndens regi och sedan länstyrelsen och Sametinget tillsammans, säger Patrik Lantto.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".