Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Samiska Språkkonferensen i Lycksele

Rapport med 30 åtgärder för de samiska språken

Publicerat fredag 18 december 2015 kl 05.36
Inger-Helene Toven: Det viktigaste är att språket hörs och att språket pratas
(2:17 min)
Inger-Helene Toven

Utöver Sametingets språkcentrums årliga lägesrapport om de samiska språkens situation i Sverige har i år Ol-Johán Sikku fått i uppdrag att ta fram en rapport med åtgärder för att lösa problemen som finns för de samiska språken.

Inger-Helene Toven från Valsjöbyn, som är lärare i samiska, är positiv till de föreslagna åtgärderna.

-Att det måste göras något akut, det är jag mycket enig i och han har ju radat upp olika myndigheter som ska ta sitt ansvar. Det tycker jag är jättebra.

De senaste sex åren har Sametingets språkcentrum årligen lämnat en lägesrapport om de samiska språken i Sverige. I år har också Ol-Johán Sikku fått i uppdrag att belysa samisk utbildningsväg från förskola till universitet och visa på vilka behov som finns och peka ut vilka åtgärder som ska vidtas för det samiska språket.

På den samiska Språkkonferensen i Lycksele träffade jag Marie Louise Allas, som är avdelningschef för Kultur, språk och information på Sametinget. Hon ville varken prata om uppdraget Ol-Johán Sikku fick eller vad som är tanken bakom dennes rapport, med motivationen att rapporten är ett arbetsmaterial.

Hon ville heller inte säga om den kommer att sättas samman med den årliga lägesrapporten från Samiskt språkcentrum, eller varför man nu gör denna rapport med förslag på uppemot 30 olika initiativ som Sametinget kan ta för att stärka språket.

Bland annat att jobba för att kommunerna blir flexiblare när det gäller att anställa lärare, så att olika arbetsuppgifter fyller upp till hel- och deltider i stället för att samiskalärarna ska ha lön per timme.

Även om rapporten är ett arbetsmaterial, kunde jag inte låta bli att fråga Inger-Helene Toven om vad hon tycker om åtgärderna.

-Som lärare ser jag att han vill ändra läroplanen till samisk pedagogik och det är jag mycket enig i, säger Inger-Helene Toven.

Bland annat föreslås alltså att Skolverket och Sametinget får ett gemensamt uppdrag att utarbeta en ny läroplan så att undervisning i samiskt språk, kultur och samhälle främjas.

-Självklart ska språket höras om det ska revitaliseras och om vi då lär ut språk-språk i våra lektioner eller om vi lär ut matte på samiska eller SO på samiska, det har ingen betydelse, det viktigaste är att språket hörs och att språket pratas, säger läraren Inger-Helene Toven från Valsjöbyn.


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".