Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skola har inte gett elev rätt stöd

Publicerat onsdag 12 april kl 13.58
1 av 2
Sameskolan i Jokkmokk, foto Mikaela Sjöstedt/Sameradion & SVT Sápmi.
2 av 2
Sameskolan i Jokkmokk, foto Mikaela Sjöstedt/Sameradion & SVT Sápmi.

Sameskolan i Jokkmokk har inte gett en elev det särskilda stöd som eleven har rätt till, det skriver skolinspektionen i ett beslut. Efter en händelse förra veckan har nu föräldern polisanmält skolan.

I skolinspektionens beslut går det att läsa att pojken får aggressionsutbrott, och att han även slagit andra elever. Utbrotten har lett till att han ibland hållits instängd själv eller med personal i ett rum. Skolinspektionen har underkänt skolans åtgärdsplan, då det inte har stått hur mycket sådan enskild undervisning han har och inte heller angetts vilket behov av särskilt stöd han har.

- Han hålls ofta instängd på ett rum, där har han börjat rita på väggar och golv. Det påverkar hans självbild, han funderar mycket på hur han ska bli snäll. Han säger själv att han vill ha hjälp med det, och när han inte får det leder till att han funderar på varför han blivit född överhuvudtaget. Det är hemskt att som förälder behöva höra det från ens barn, säger mamman, som för barnets skull vill vara anonym.

Enligt vikarierande rektor Mikael Pirak har man åtgärdat de brister som skolinspektionen pekat på. På skolinspektionen säger de att de fått in skolans svar och att de ska göra en bedömning huruvida skolan har åtgärdat bristerna.

- Det händer att vi får kritik från skolinspektionen och då har vi som skyldighet att rätta oss efter de riktlinjer de ger oss, och då jobbar vi utifrån det, säger Mikael Pirak.

Han vill inte berätta vilka åtgärder de gjort. I första svaret till skolinspektionen uppgav sameskolan att pojken lätt störs av ljud, och fungerar därför bäst i en-till-en-undervisning, men att skolan jobbar med att han ska kunna vara så mycket som möjligt i sin klass. De skriver också att skolpersonalen ska utbildas i hur man bemöter elever med den här typen av utbrott.

Mamman har nu polisanmält skolan efter en händelse förra veckan. Hon berättar att hon såg hur hennes barn skrikande bars i händerna och i fötterna av två personer på skolan, utifrån skolgården in till en soffa. De ska inte ha släppt honom trots att mamman sa åt dem, och pojken klagade på ryggont efter händelsen.

- Just nu håller jag mitt barn hemma, jag är rädd både för hans fysiska och psykiska hälsa. Det är jättefin och engagerad personal på skolan men de får inte den handledning som behövs för att utforma det stöd som mitt barn behöver.

Kan du förstå att skolan behöver agera när ditt barn slåss och kastar saker?

- Jag kan absolut förstå att de känner oro för de andra barnens skull, men den fysiska behandlingen hade inte behövts om man jobbade på ett bra, lågaffektivt sätt. Genom att själv hålla sig lugn kan man avvärja utbrotten, då behöver det inte bli så här, det här blir så fel och det drabbar alla i slutändan, säger mamman.

Rektor Mikael Pirak vill inte kommentera händelsen eller polisanmälan och hänvisar till sekretess när det rör ett enskilt elevärende.

I det första beslutet skrev skolinspektionen att man inte kunde styrka att skolan gjort fel när personal hållit fast pojken. Skolinspektionen utreder nu i ett annat ärende fler händelser när pojken ska ha hållits fast eller lyfts av personal så han fått märken på kroppen. I det ärendet har ännu inget beslut kommit.

Ska det vara så att barn kommer hem med märken på kroppen efter att skolpersonal hållit fast dem?

- Nej det ska inte vara så, vi ska inte skada barnen. Det ingår i vår yrkesroll att vi ska tillrättavisa barnen men de ska tillrättavisas på ett sådant sätt att det inte blir skador. Sedan är det ju så att om man tittar i skollagen, kapitel fem så handlar det om att ge arbetsro i skolorna, jag ska se till att alla elever har en trygg arbetsmiljö och det är det vi jobbar utifrån.

I ett fall ska barnet ha fått skrapsår efter att personal hållit fast och burit barnet, hur ser du på det?

- Det här är ju ett enskilt elevärende så jag kan inte uttala mig i det utan jag får hänvisa till skollagen när det handlar om trygghet och arbetsro i skolan.

Har ni jobbat med andra metoder när det gäller att lugna barn med aggressionsutbrott, att försöka lugna dem på annat sätt?

- Där kan jag inte uttala mig, säger rektor Mikael Pirak.

Sameskolan i Jokkmokk fick 2012 kritik angående arbetet med särskilt stöd, bland annat handlade det om att barn inte fick det stöd de behöver inom rimlig tid. Skolan åtgärdade då bristerna och har sedan dess ett eget elevhälsoteam på skolan.

Tillförordnad skolchef på sameskolstyrelsen Ann-Catrin Brandén vill inte uttala sig varken om det enskilda fallet eller generellt hur de jobbar med särskilt stöd på sameskolorna. Ansvarig politiker, ordförande för nämnden för sameskolstyrelsen, Börje Allas säger att han inte kan kommentera enskilda fall och att han inte fått information om ärendet.  

Nu är det påsklov och mamman håller pojken hemma tills vidare men hoppas att han snart ska kunna börja skolan igen.

- Det känns inte alls bra att behöva anmäla skolan till polisen, men jag kan inte tolerera att mitt barn kommer hem en gång i månaden med blessyrer orsakade av skolpersonal.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".