Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Högstadieelever får inte lära sig om samernas historia

Publicerat onsdag 26 april kl 05.25
Henrik Micael Kuhmunen: Superviktigt att skolan lär ut det
(2:20 min)
Lärare, klassrum
Foto: Henrik Montgomery/ TT

Många historielärare undervisar överhuvudtaget inte om urfolket samerna och de nationella minoriteterna. Det framkommer i vår enkätundersökning.

Vad är din erfarenhet av detta? Kommentera gärna här.

Enligt föräldern Henrik Micael Kuhmunen i Jokkmokk är en ensidig historieskrivning inte bra.

 – Det är ju superviktigt att skolan lär ut det och att det blir bättre, det tycker jag som förälder och det skapar ju förståelse mot dem då - mot andra samiska barn i skolan - om det är bra undervisning, säger han.

Totalt 187 lärare svarade på enkätundersökningen om hur mycket de lär ut om nationella minoriteter och urfolket samerna under högstadiet.

Mindre än hälften av lärarna säger att de undervisar om samtliga fem gruppers historia. Omkring 30 stycken lärare svarade att de inte lär ut någonting alls om de nationella minoriteternas eller samernas historia.

Mattias Palo är lärare i Jokkmokk. För honom är det viktigt att eleverna får bra undervisning om de nationella minoriteterna och urfolket samerna.

Men han säger också att undervisningen blivit mer styrd för lärare, och att till exempel nationella prov tar upp mycket mer tid för lärare än vad de gjort tidigare.

 – Det har blivit mer styrt på något sätt om vissa saker, och krav på att förbereda eleverna för de nationella proven eftersom det är så hårt tryck för just dem, säger Mattias Palo.

Huvudorsakerna som lärarna i enkäten anger för bristande undervisning är tidsbrist, prioriteringar i undervisningen, och bristande underlag i läromedlen.

De lärare som undervisar om samers och nationella minoriteters historia gör det dock bara väldigt kort. I enkäten är det vanligaste svaret från de lärarna att eleverna får 3-4 timmar undervisning under hela perioden, årskurs 7-9.

För föräldern Henrik Micael Kuhmunen är det viktigt att flera olika historiska perspektiv lyfts fram, för samernas del särskilt eftersom man är urfolk.

 – Där måste man kanske tänka på att samerna som urfolk lyfts upp tydligare i kursplaner och annat. Att de inte enbart är en nationell minoritet utan de är ju ett urfolk och det gör ju också att måste tryckas på tydligare i undervisning och annat. Det bör man ta med på något sätt i diskussionen, säger Henrik Micael Kuhmunen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".