Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Rádio Sápmi

Läroböcker får underkänt när det gäller samers historia

Publicerat torsdag 27 april kl 14.31
Annica Wennström: Det finns ingen ursäkt för att inte undervisa om oss samer
(6:02 min)
lektor anna johnsson harrie lärare
Anna Johnsson Harrie har medverkat i en granskning av historie- och samhällsböckerna som vänder sig till högstadiet. Foto: Kaisa Vuonokari

Lektor Anna Johnsson Harrie, vid Linköpings universitet har medverkat i en granskning av läroböcker. Flera har undermåligt innehåll om samers och nationella minoriteters historia.

Granskningen visar att flera av läroböckerna får underkänt när det gäller innehåll om samers och nationella minoriteters historia.

 – Både som forskare och lärarutbildare blir jag beklämd av det här resultatet, våra barn ska ju få en heltäckande bild av den svenska historien och om människorna som lever i Sverige idag.

Sameradion & SVT Sápmi har gjort en enkät i samarbete med Sisuradio och andra minoritetsredaktioner inom Sveriges Radio. I den svarar många högstadielärare att de inte lär ut om nationella minoriteter och samers historia överhuvudtaget.

Anna Johnsson Harrie är lektor i pedagogiskt arbete med inriktning på samhällsämnena. Hon har alltså varit med i ett arbete där man granskat läroböckerna i historia och samhällskunskap för årskurs 7-9.

Kursplanen där staten säger vad eleverna ska lära sig är tydlig; eleverna ska få kunskap om de nationella minoriteterna och om samernas historia. Men flera av böckerna får underkänt, de ger inte ett historiskt perspektiv.

Det här får konsekvenser för både barnen i skolan och för samer och de nationella minoriteterna.

 – Det första är att man blir osynliggjord, att man inte finns med i historieskrivningen. Att man inte finns med som en grupp i Sverige och Sveriges historia. Det får ju konsekvens framförallt för de som tillhör de här grupperna när deras historia blir osynliggjord men också för andra barn som behöver få kännedom om olika grupper i Sverige.

Bland svaren från lärarna i vår enkät framkommer att den bristande undervisningen kan bero på tidsbrist, dålig lärarutbildning eller just undermåliga läroböcker. Anna Johnsson Harrie har förståelse för det, men menar ändå att man kan inte avvika från kursplanen.

 – Det är alltså inte något förhandlingsbart som jag som lärare kan välja att hoppa över. Vi kan inte efter eget tycke välja bort någonting, nationella minoriteter och urfolket samerna ska med i utbildningen, säger Anna Johnsson Harrie. 

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".