Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Avtal ledde till ökade kostnader och irritation

Publicerat onsdag 17 maj kl 05.14
Malin Mäkelä: Tanken med Statens servicecenter var jättegod
(2:01 min)
Sametingets ekonomichef Malin Mäkelä
Sametingets ekonomichef Malin Mäkelä Foto: Lars-Ola Marakatt, Sameradion & SVT Sápmi

Sametinget har drabbats ekonomiskt av att Statens servicecenter har tagit över löneadministration. Det säger Sametingets ekonomichef Malin Mäkelä. Det handlar inte bara om fördyrade kostnader, utan också om vanliga skattebetalare som drabbas.

Idag åker hon återigen till Stockholm för att försöka få bukt på problemet.

- Vi har fortfarande 15 ärenden som vi håller på och tjatar och gnatar om för att vi ska få dem att rätta till problemen, säger Sametingets ekonomichef Malin Mäkelä. 

Myndigheten Sametinget har en budget på drygt 27 miljoner. När man ingick avtal med statens servicecenter blev en person uppsagd inom löneadministration på Sametinget. Avtalet med statens servicecenter, som regeringen bestämt att alla myndigheter ska ingå i, skulle ha kostat Sametinget en halv miljon mindre än om Sametinget behållt medarbetaren. Men i och med att Sametinget hittat så mycket fel, så beräknar Malin Mäkelä att det kostat minst en miljon mer. 

- Tanken med Statens servicecenter var jättegod. Att effektivisera statsförvaltningen om alla sitter och har administrativa tjänster. Men jag tror att ambitionen att på så kort tid få alla myndigheter in i det här. Där tror jag det största problemet är.

Istället för att underlätta så har det blivit dyrare?

- Istället för att göra det billigare så har det blivit dyrare och det har inte underlättat, för nu har vi inte all kontroll, säger Malin Mäkelä.

Det här strulet som Malin Mäkelä pratar om har bland annat lett till att många fått felaktiga arvoden och varit tvungna att betala tillbaka. Renägare har inte fått sina prisstöd utbetalade i tid. Till och med Sametingets myndighetschef drabbades, då hon helt plötsligt inte skulle få lön då statens servicecenter höll på att avsluta hennes lönekonto, berättar Malin Mäkelä.

Hur jobbar ni nu framåt för att det ska bli bättre?

- Nu har vi kontinuerligt återkopplingsmöten med Statens servicecenter. Svårigheten med Statens servicecenter är att de får ingen bestraffning när de gör fel. Inte vad vi märkt i alla fall, säger Sametingets ekonomichef Malin Mäkelä.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".