Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kända människor, spännande historier, nya trender och den viktigaste debatten just nu i riket och i Jönköpings...

Twittra, facebooka och googla

Publicerat måndag 6 april 2009 kl 17.21

För varje ny företeelse som dyker upp, krävs ett nytt ord. Allra enklast är att låta varumärket bli ett substativ som sedan böjs till ett verb.

Språkvårdaren Eva Göransson berättar att företeelsen att göra nya verb som att twittra, facebooka och googla på intet sätt är nytt; masonit, jeep och vespa är också varumärken från början. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".