Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hör operaföreställningar från hela världen. Populära operor som du känner igen, men också urpremiärer...

Goya

Publicerat onsdag 9 september 2009 kl 14.39

Goya var ett gränslöst vittne
Lördag 26/9 kl 17.45

Direktsändning från urpremiären på Göteborgsoperan!

I höst är det urpremiär för Daniel Börtz opera om Francisco de Goya på GöteborgsOperan. Under sitt långa liv hann denne spanske konstnär uppleva såväl kunglig glans som krigiska fasor. För librettisten Magnus Florin väcker Goyas liv tankar om ansvarsfullhet.
  

– Goya levde ett enormt rörligt liv i en otroligt våldsam tid. Tillståndet under Ferdinand VII var värre än under Franco. Det var lätt att falla från en upphöjd position till att bli torterad, säger Magnus Florin.

Sedan i höstas är han chefsdramaturg vid Dramaten i Stockholm. Tidigare har han skrivit prisbelönta romaner. En av dem, Trädgården, om Carl von Linné, har även förvandlats till opera på Drottningholmsteatern.

Daniel Börtz är en av landets mest erfarna kompositörer, berömd bland annat för musikdramat Backanterna på Kungliga Operan 1991, i regi av Ingmar Bergman.

Börtz och Florins Goya har urpremiär på GöteborgsOperan den 26 september.

Francisco de Goya (1746-1828) var både mångsidig och banbrytande. 1786 utnämndes han till hovmålare i Madrid, och än i dag fascinerar hans kyliga, skärskådande porträtt av kungligheter och aristokrater.

– De är förbluffande realistiska. Det är nästan så att man ser kraniet under ansiktena, säger Magnus Florin. Goya hade en sociologisk, antropologisk blick. Det var som om han stod på Mars och tittade ner på människorna här på Jorden.

De som porträtterades var ofta mäktiga och gränslöst förmögna. I deras ögon var Goya bara en enkel målarkludd.

– Men de visste att hans porträtt skulle bevara dem för eftervärlden. Dessa upphöjda medborgare var beroende av honom. Det är intressant att Goya både saknade status och var mäktigast av alla.

Första akten av det nyskrivna operaverket Goya skildrar målarens tid vid hovet i Madrid. Efter dessa fredliga år väntade politisk turbulens.

– Goya var ett gränslöst vittne. Han hade tillgång till det spanska hovet och alla dess ceremonier. Men han blev också ett vittne till krigets brutaliteter, säger Magnus Florin.

Intrycken av striderna efter Napoleons invasion av Spanien 1808 utmynnade i den gastkramande bildsviten Krigets fasor.

– Goya blev den första moderna konstnären, den första fria målaren, säger Magnus Florin. Han var en avhoppare, som bröt sig loss från sina offentliga plikter och utformade ett inre uppdrag. Det var ingen som bad honom att skapa Krigets fasor.

I operans andra akt har vi förflyttats till de mörkare åren i slutet av Goyas liv. Sjukdom berövade honom hörseln och isolerad på sin gård skapade han dova, symboliska fresker. De ”svarta målningarna” var enbart avsedda för honom själv.

De sista levnadsåren tillbringade Goya i exil i Bordeaux.

– Dövheten gjorde att han inte kunde hålla kvar sin anställning. Han hade sett för mycket och gick med tiden in i sin egen, inre värld, säger Magnus Florin.

Operans libretto följer såväl Goyas liv som verk. Politiska strider och starka känslor. Personer från berömda målningar framträder i dramat på scenen. Här finns kungarna Karl IV och Ferdinand VII, Goyas son Xavier och hans hustru Josefa. I titelrollen ser vi barytonen Anders Larsson och i rollen som den mytomspunna hertiginnan av Alba ser vi sopranen Ann-Marie Backlund.

Men vad har Goyas öde att säga oss som lever i dag?

 – Bland annat vittnar hans historia om ansvarsfullhet. Det gäller att vara vaksam på i vems tjänst man i själva verket står, säger Magnus Florin.

Emil Carlsson, frilansjournalist

Artikeln har tidigare publicerats i GöteborgsOperans tidning GO Nyheter, nr 3/2009.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".