Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hör operaföreställningar från hela världen. Populära operor som du känner igen, men också urpremiärer...

Operans fem värsta bad guys

Publicerat fredag 6 maj 2016 kl 15.54
Arga ögon
Foto: Bas Leenders/Flickr (CC BY-SA 2.0)

På operascenen hittar du psykopater, lögnare och mördare. Men vilka är egentligen operahistoriens ondaste karaktärer?

1. Turandot (ur Puccinis opera Turandot)

Gissar du fel på Turandots tre gåtor så blir du halshuggen. Tretton av hennes friare hinner mista sina liv innan Calaf träder in på scenen, och frågan är om ens han lyckas smälta hennes iskalla hjärta. Prinsessan Turandot är kanske det närmaste vi kommer en massmördare.

2. Scarpia (ur Puccinis opera Tosca)

Scarpia utnyttjar Tosca, torterar hennes älskade och låtsas avrätta densamme, men Cavaradossi dör på riktigt. Tosca är en glödhet thriller med passion, svek och knivmord. Vår huvudperson blir mot sin vilja den medelpunkt maktkampen kretsar kring och det går utför för samtliga inblandade, ända fram till det våldsamma slutet.

3. Medea (ur Cherubinis opera Medea)

– Jag kan inte lämna mina barn i händerna på den grymme som lämnat mig!
Medea är fylld av vrede och avgrundsdjup sorg efter att Jason övergivit henne för Kreusa. Och hon verkställer sitt hot och dödar både Kreusa och sina barn i templet, som börjar brinna, och dör sen själv i lågorna. (Men vem är den verkliga skurken här…?)

4. Salome (ur R Strauss opera Salome)

Vad gör man om man blir avvisad? Ja, man kan till exempel begära den avvisandes huvud på ett silverfat. Johannes döparen vägrar kyssa Salome och hon tvingar då Herodes servera henne Johannes huvud på ett silverfat. Varför gör hon så? För att hon kan! I tyskan är inte kärleken blind, utan – huvudlös…

5. Jago (ur Verdis opera Otello)

Behövs inte mer än en näsduk för att få en make att gå från hyllad hjälte till hustrumördare? Nej, inte i Verdis Otello i alla fall. Bakom näsduksplotten står Jago, fänriken som inte tycker att han fått tillräckligt mycket uppmärksamhet från sin fältherre. Otello stryper sin hustru och, när sanningen uppdagas för honom, tar han även sitt eget liv.

Tycker du vi missat de värsta operaskurkarna? Kommentera på vår Facebooksida!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".