Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hör operaföreställningar från hela världen. Populära operor som du känner igen, men också urpremiärer...
ANIARA

Om tonsättaren Karl Birger Blomdahl

Publicerat lördag 6 maj kl 08.16
Karl Birger Blomdahl med sina älskade hundar
Karl Birger Blomdahl med sina älskade hundar Foto: Ulf Stråhle/SVT

Vem var tonsättaren Karl Birger Blomdahl? Christina Tobeck tecknar ett porträtt.

Tonsättaren Karl-Birger Blomdahl (1916–1968) var modernisten som genom sitt okonstlade och engagerade sätt att tala om musik i radio och tv paradoxalt nog blev folkkär. Med sin karisma och pedagogiska begåvning blev han kändis innan ordet ens var uppfunnet. De som annars inte var särskilt bevandrade inom den nutida, radikala musiken visste i alla fall att det var han som hade komponerat rymdoperan Aniara efter Harry Martinsons uppmärksammade versepos med samma namn. Särskilt inslagen av elektronisk musik lät tala om sig. Men Blomdahl var också en viljestark och slagkraftig debattör och som sådan var han naturligtvis inte okontroversiell. Han hade ambitionen att bygga upp och vitalisera musiklivet.

För de musikintresserade inom och utom vårt lands gränser var han känd och uppskattad långt före succén med operan Aniara 1959. Det stora internationella genombrottet kom med Symfoni nr 3, Facetter, vid ISCM-festen i Frankfurt 1951. Symfonin hörde länge till den moderna standardrepertoaren, och både Sixten Ehrling och Sergiu Celibidache dirigerade den gärna såväl i Sverige som utomlands.

Ända sedan Blomdahl som ung i mitten av 1940-talet dirigerade Radioorkestern hade han en tät kontakt med Radion. Från och med mitten av 1950-talet var han tillsammans med pianisten Hans Leygraf och musikforskaren Bo Wallner, knuten som konsult till Sveriges Radios musikavdelning. Efter några år som kompositionsprofessor vid Kungl. Musikhögskolan värvades han av radiochefen Olof Rydbeck till tjänsten som musikchef, vilket innebar att han ansvarade för musikutbudet i såväl radio som tv. (På den tiden hörde de båda public service-företagen organisatoriskt ihop.) Inrättandet av en avancerad elektronmusikstudio hörde till de frågor Blomdahl drev under sin chefstid. – Mimabanden i operan Aniara hade framställts i en vanlig radiostudio med hjälp av två ljudingenjörer. – Vid Blomdahls bortgång var EMS (Elektronmusikstudion i Stockholm) under uppbyggnad, och det var där Blomdahl producerade sitt sista fullbordade verk, ljud-bild-kompositionen Altisonans, det ur rymden ljudande. Även uppförandet av en orkesterstudio för Sveriges Radios Symfoniorkester, som byggts ut till en 100-mannaorkester, engagerade Blomdahl i högsta grad. Det skulle dock komma att dröja till 1979 innan konserthuset Berwaldhallen kunde invigas.

Under Blomdahls ledning utvecklades Sveriges Radio till landets viktigaste musikinstitution. Under flera decennier var Radion navet i musiklivet.

Christina Tobeck/P2

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".