Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Hör allt från svensk spelmansmusik till folkmusik från hela världen. Här möter du världsturnernade artister...

Bassekou Kouyate & Ngoni ba (Mali)

Publicerat måndag 25 augusti 2008 kl 14.33
Bassekou Koyate & Ngoni ba

Stockholm, Torsdag 5 juni, scenen 20.00, Södra Teaterns Stora Scen - presstext från Södra Teatern
Omtalad afro-blues från Västafrika

Bassekou Kouyate har rönt stor uppmärksamhet sedan han släppte sitt debutalbum ”Segu Blue” i början av 2007. Han är hyllad av en enig kritikerkår, uppmärksammad på flera festivaler och älskad av publik såväl som musikerkollegor. När han spelade i London i januari i år gav Guardians kritiker konserten betyget 9.5 av 10. Solodebut - visst, men han är ingen rookie. Redan som 12-åring lärde han sig att spela ngoni av sin pappa hemma i byn Garana, nära staden Segu i Mali. Idag är han en av de främsta på detta långa smala stränginstrument som kan jämföras med lutan och sägs vara en föregångare till banjon. Nu kommer Bassekou Kouyate till Sverige med en imponerande line-up. Bandet består av Malis främsta ngonikvartett Ngoni ba, vilket betyder den stora ngonin, två skickliga slagverkare och - Ami Sacko!  En av Malis absolut största sångerskor som han dessutom är gift med.

Bassekou Kouyates solodebut har föregåtts av spelningar med storheter som Toumani Diabaté, Taj Mahal, Dee Dee Bridgewater, Youssou N’Dour, Ali Farka Touré och hans son Vieux Farka Touré som för övrigt spelade på Södra Teatern nyligen. Men det var i byn Garana vid floden Niger som de första ackorden togs. Där växte han upp i en musikalisk familj med en mamma som är sångerska och pappa och bröder som är framträdande ngoni-spelare. Basskou Kouyate lärde sig instrumentet, ville vidare och flyttade till huvudstaden Bamako där han träffade Toumani Diabaté och började spela med honom. Sedan har det rullat på.

Ngonin är central i den malinesiska musiktraditionen. Gräver man djupare i dess historia så finner man att det är huvudinstrumentet i griotkulturens muntliga berättartradition. Arvet sträcker sig från 1200-talet då det Malinesiska riket innan kolonialismen grundlades. Bassekou är starkt präglad av sin uppväxt. Repertoaren består av Bambara musik, alltså musik från regionen runt staden Segu som också lånat sitt namn till den egna skivdebuten. Musiken på plattan är så gott som helt akustisk och bygger på den egna traditionella griot-repertoaren Innehållet är politiskt och är ett av de starkaste uttryck för motstånd mot de koloniala krafterna.

Bassekou Kouyate brukar spela på den hippaste klubben i Malis huvudstad Bamako. Hans musik är bluesig, soulig, funkig och modern och stödjer i hög grad teorin om att den amerikanska bluesen uppstod ur afrikanska traditioner. Själv gillar han att spela när publiken dansar, han har sagt att det höjer stämningen och triggar musikerna ännu mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".