Stockholm Early Music Festival 2012, dag 1

Ensemble Elyma. Foto: Stockholm Early Music Festival
Ensemble Elyma. Foto: Stockholm Early Music Festival

19:30: Elfrida Andrée
Orgelsymfoni nr 2 Ess-dur. Solist: Olle Johansson. Musikhögskolans brassensemble. Dirigent: John Eriksson. Konsert 1980, Engelbrektskyrkan, Stockholm.

19:50: Stockholm Early Music Festival - Invigningskonsert
Latinamerikansk barockmusik med Ensemble Elyma, Schweiz.
”Fiesta criolla” - en färgstark rekonstruktion av 1718 års firande av Jungfrun i Guadalupe - hela Latinamerikas helgon. Direktsändning från Tyska kyrkan, Stockholm. Programledare: Boel Adler och Vassilis Bolonassos.

22:15-22:30: Joakim Sandgren
Sinfonietta för kammarorkester (1999). Sveriges Radios Symfoniorkester. Dirigent: Stefan Solyom. Konsert 2000, Berwaldhallen.

Äntligen dags igen för Stockholm Early Music Festival! Nordens största internationella scen för barock-, renässans- och medeltidsmusik skapar återigen ett fyrverkeri i världsklass. P2 Live klassiskt sänder konserter från SEMF idag onsdag, torsdag 7/6, fredag 8/6, lördag 9/6 samt fredag 15/6.



Läs mer om Stockholm Early Music Festivals "Fiesta criolla"-konsert och om Ensemble Elyma:

Publicerat onsdag 6 juni 2012 kl 07:00



Om konserten:

Denna konsert försöker göra det omöjliga – att återskapa ljudet från en fiesta under kolonialismens dagar, en fest till Jungfrun av Guadalupes ära år 1718 i den stad som då var känd som La Plata eller Chuquisaca, nuvarande Sucre, i Bolivia. Den latinamerikanska fiestan var den perfekta mötesplatsen mellan en mängd olika kulturer, utövande, uttryck och människor. Den är en religiös högtid, men har samtidigt en öppenhet som suddar ut gränserna mellan det sakrala och profana, det individuella och kollektiva och kan för stunden flytta sociala och moraliska barriärer. Jungfrun av Guadalupe var, och är fortfarande, ett helgon av central betydelse i Latinamerika, och år 1718 hade firandet av henne kommit att bli den viktigaste lokala festivalen i Chuquisaca.

Festen varade i tio dagar och tog traditionsenligt sin början den 8 september, på Jungfru Marias födelsedag. Kvällen före festen bars bilden av Jungfrun ut från sitt kapell och fördes in i domkyrkan. Under de följande dagarna pågick mässan näst intill oavbrutet varje morgon och dagliga salve-gudstjänster hölls på eftermiddagen. Denna konsert innefattar fyra av dessa gudstjänster, som alla samlas kring ett eller två större stycken skrivna 1718 av tonsättaren Roque Jacinto de Chavarría, från Chuquisaca. Chavarría är praktiskt taget okänd, men sticker ut bland sina samtida tonsättare på grund av sin exceptionella talang. Hans arbete omfattar cirka 50 verk, främst polyfona villancicos – flerstämmiga religiösa körstycken med eller utan ackompanjemang – på spanska. Bland dessa villancicos till Guadalupes ära återfinns några av hans bästa verk, uttrycksfullt intensiva och klangmässigt avancerade, där alla solistiska och korala möjligheter som står till buds utforskas och utnyttjas.

På denna konsert framförs Chavarrías kompositioner ihop med andra samtida stycken för att på bästa sätt återskapa fiestans atmosfär. Förutom mässor och gudstjänster innehöll den en mängd andra evenemang, såsom skådespel och tjurfäktningar. Festen gav människorna ett tillfälle att genom musiken få utlopp för sina känslor under otvungna former. Kvällens konsert avslutas med lanchas, en dans hämtad ur en samling från 1780-talet i Trujillo, i Peru – ett bländande stycke som blir en perfekt avslutning på denna autentiska ljudupplevelse från Guadalupe-festen i Chuquisaca.

Från Stockholm Early Music Festivals program - efter en text av Bernardo Illari.

Om Ensemble Elyma:

Det grekiska ordet ”elyma” förekommer redan i Sofokles texter och beskriver ett slags flöjt med munstycke av skinn, eller en majsliknande växt vars stjälk användes för att tillverka flöjter. Från detta välklingande ord, som i generell bemärkelse användes som en synonym för ”flöjt”, har Ensemble Elyma tagit sitt namn. Ensemblen grundades av Gabriel Garrido i Genève 1981 och består av sångare och instrumentalister som har specialiserat sig på den iberisk-amerikanska renässans- och barockperioden. Besättningen har varierat under åren i samklang med repertoarens utmaningar, men ensemblen och dess musikaliske ledare har alltid delat en passion för tidstrogen interpretation och tillvaratagandet av den färggrannhet som utmärker den latinamerikanska tidiga musiken. Bakom Elymas arbete, som inbegriper många transkriberingar av tidigare outgivet material, ligger en gedigen forskning inom ämnet. Ett trettiotal CD-inspelningar och utmärkelser såsom Diapason d´Or, Choc de la Musique och Grand Prix de l´Académie du Disque  vittnar om ensemblens internationellt erkända kvaliteter.

Efter inledande musikstudier i sin födelsestad Buenos Aires fortsatte Gabriel Garrido att specialisera sig inom tidig musik och orkesterdirigering vid Schola Cantorum Basiliensis. Förutom sitt engagemang för den latinamerikanska tidiga musiken har han ett starkt intresse för italiensk renässans- och barockmusik, särskilt Claudio Monteverdis verk, som han ofta dirigerar. Han har hållit kurser i interpretation vid Centre de Musique Ancienne i Genève, dirigerat operauppsättningar på bland annat Théâtre de la Zarzuela i Madrid, Grand Théâtre i Genève och Teatro Colon i Buenos Aires, och varit knuten till Centre Culturel de rencontre d’Ambronay i Frankrike. Han har samarbetat med Centre international des chemins du baroque i mer än tjugo år, senast kring ett projekt med Ensemble Elyma och unga latinamerikanska studenter.

Från Stockholm Early Music Festivals program.

Skriv ut

Dela

Användarkommentarer

Kommentera

Nedanstående kommentarer kommer från användare av sverigesradio.se och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar Sveriges Radios regler för kommentering

Visa fler