Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

اخراج روزنامەنگاری کە با هزینەی دولت ترکیە بە این کشور سفر کردە بود

پخش شده fredag 14 juni 2013 kl 16.49
سفر دولتی بە ترکیە منجر بە اخراج شد
(5:43 min)
Utbildningsradion. Foto: Bengt O Nordin / SVT Bild

رادیو تلویزیون آموزشی سوئد (UtbildningsRadio, UR) یکی از کارمندان روزنامەنگار خود را کە در ماە آوریل با هزینەی سفارت ترکیە بە این کشور سفر کردە بود از کار اخراج کرد. در تحقیقی کە انجام شد مشخص گردید کە او حتی در نامەهای الکترونیکی کە در این مورد بە سفارت ترکیە ارسال کردە بود خود را کارمند رسمی رادیو تلویزیون آموزشی سوئد معرفی کردە بود. ماتس گودە رئیس پرسنلی رادیو تلویزیون آموزشی سوئد می‌گوید این یک مورد بسیار جدی است.

ـ "داوری ما این است کە این سفر، یک دعوت دولتی بود و ما بە آن واکنش نشان دادیم. واکنش بسیار  تندی هم بە این نشان دادیم کە نام رادیو تلویزیون آموزشی سوئد در نامەنگاری‌ها آمدە بود. کسانی کە این نامە را دریافت کردەاند می‌توانستەاند فکر کنند کە اقدام این فرد، با پشتیبانی و یا اطلاع رادیو تلویزیون آموزشی سوئد بودە است."

در اواسط آوریل امسال بود کە سفارت ترکیە در سوئد اقدام بە سازماندهی سفر جمعی از روزنامەنگاران بە ترکیە و پرداخت هزینەهای آن کرد. یکی از آن روزنامەنگاران هم یک کارمند رادیو تلویزیون آموزشی سوئد بود. این روزنامەنگاران در ترکیە از جملە با وزیر اتحادیەی اروپای این کشور دیدار کردە و هدایایی نیز دریافت کردە بودند. وقتی رادیو تلویزیون آموزشی سوئد بە این مسئلە پی برد، بە تحقیقی در این مورد پرداخت و متوجە شد کە این کارمند نامەهایی الکترونیکی با اسم رادیو تلویزیون آموزشی سوئد ارسال کردە است. او در آن هنگام در تعطیلات مرخصی بود و سفر او در زمان کار انجام نشدە بود، اما با توجە بە نامەنگاری‌های صورت گرفتەی او، این اقدام آنچنان جدی تلقی شد کە منجر بە اخراج او از کار گردید.

ماتس گودە (Mats Godée) رئیس پرسنلی رادیو تلویزیون آموزشی سوئد پیشتر در گفتگویی بە رادیو بین‌المللی رادیو سوئد گفتە بود کە این روزنامەنگار اعلام کردە کە سفر او بە ابتکار خودش بودە. اما حتی در این صورت هم، سئلە کاملا جدی ست چرا کە او بە هنگام سفر هم، در استخدام ما بودە است.

ماتس گودە رئیس پرسنلی رادیو تلویزیون آموزشی سوئد میگوید استخدام این فرد تا پنجم جولای بیشتر نبود اما او از هم اکنون از کار اخراج شدە و دیگر در استخدام رادیو تلویزیون آموزشی سوئد نیست.

این سفر دولتی روززنامەنگاران سوئدی با انتقادات فراوانی روبرو شد بویژە از آن رو کە موقعیت روزنامەنگاران در این کشور بسیار اسفبار توصیف شدە است.

رادیو تلویزیون آموزشی سوئد پیشتر نیز اعلام کردە بود کە اطلاعی در زمینەی اینکە این فرد در ترکیە بە عنوان کارمند این نهاد ملی از خود واکنشی نشان دادە یا نە، ندارد اما مطلع است کە او از سوی این رادیو، کاغذهایی را امضا کردە. این رفتار او بر خلاف اصول پذیرفتە شدەی کار در رادیو تلویزیون آموزشی سوئد است و چنانچە مطلع نمی‌شدیم و واکنشی نشان نمی‌دادیم، اعتماد مردمی ما را خدشەدار می‌کرد.

روزنامەنگار رادیو تلویزیون آموزشی سوئد حاضر نشد صدایش توسط خبرنگار رادیو بین‌المللی سوئد ضبط شود اما سفرش بە ترکیە و این را کە دعوت شدە است، تایید کرد. کسان دیگری نیز کە خود در این سفر بودەاند، همراە بودن وی را تایید می‌کنند.

در این رابطە مسئلە تنها این نیست کە این سفر، یک دعوت دولتی بودە بلکە بخشی از انتقادات بە دولت ترکیە نیز مربوط می‌شود. وضعیت روزنامەنگاران در این کشور اسفناک است و بسیاری از آنان در زندان هستند. مورات کوسیری مسئول انجمن همکاری فرهنگی ترکیە ـ سوئد در استکهلم می‌گوید قبول کردن این سفر دعوتی از سوی روزنامەنگاران، یک کار غیراخلاقی ست. از سوی دیگر همە می‌دانند کە ترکیە بزرگترین زندان جهان برای روزنامەنگاران است و هم اکنون ٧٠ روزنامەنگار در زندانهای این کشور هستند.

پایه و اساس کار ما در رادیوی سویدن خبرنگاری معتبر و بی طرفانه است. رادیوی سویدن یک رسانه غیر وابسته از نظر سیاسی، مذهبی و اقتصادی است که درجهت منافع هیچ نهاد عامه ویا فرد مستقل فعالیت نمی‌کند.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".