Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vi ger dig sammanfattning av dagens händelse och pratar upp kvällens allvar och nöjen.

Så säger du nej till telefonförsäljare

Publicerat torsdag 18 mars 2010 kl 16.53
Telefonförsäljare. Foto: Robert Henriksson/Scanpix.

Sveriges radio Västerbottens konsumentserie Kundvagnen och Kvittot handlar idag den 18 mars om hur du lättare klarar av att säga nej till telefonförsäljare. Men först om hur lätt det är att numera att bli lurad in på dyra sidor på nätet. Allt fler hamnar utan att uppfatta det på testsidor som kostar. Det hände hemma hos familjen Markstedt i Skellefteå.

Plötsligt dök det upp en faktura på 298 kronor från Testparadis.se. Ingen förstod någonting, men efter ett tag kom dottern på att det nog var hon som varit på den där sajten och registrerat sig, berättar pappa Peter Markstedt.

Vi hörde Karin Lindmark, konsumentvägledare Skellefteå kommun och Peter Markstedt, vars dotter lurades in på testsida på nätet, utan att förstå att det skulle kosta. Det är inte så lätt, som en del tror och är rädda för, att få en betalningsanmärkning. Om en tvist hamnar hos Kronofogden är det säljaren som ska bevisa att ni har ett avtal, och att det gått schysst till.

Konsumentvägledare Karin Lindmark i Skellefteå förstaoch bästa och enda råd är...

Reporter Pia Sjögren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".