Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Aktuella händelser, debatter och nyheter.

Haverikommissionen ger svidande kritik

Publicerat tisdag 15 juni 2010 kl 09.48
1 av 3
Utanpå HSC Gotlandia II. Foto: Maja Suslin/Scanpix
2 av 3
Nils Nordström, säkerhetsansvarig Gotlandsbolaget. Foto Lasse Ahnell Sveriges Radio Gotland
3 av 3
Gotlandsbolaget och Destination Gotlands ledning. Foto Lasse Ahnell Sveriges Radio Gotland

Kollisionen mellan passagerarfärjorna HSC GOTLANDIA II och M/S GOTLAND utanför Nynäshamn den 23 juli 2009 har utretts av Statens Haverikommission.
I rapporten framgår bland annat att farten var för hög med tanke på den dåliga sikten. 

Strax efter kl. 11.17 den 23 juli 2009 kolliderade Destination Gotlands två färjorGotlandia II och Gotland i inloppet till Nynäshamn. Vid olyckstillfället rådde tät dimma i området. 2000 passagerare berördes, ett trettiotal personer skadades, flera av dem fick föras med ambulans till sjukhus i Stockholmsområdet. I dag kom Haverikommissionens rapport och så här säger haverikommissionens ordförande Göran Rosvall om orsakerna till olyckan.


Det var en rad olika händelser och brister som tillsammans orsakade färjekollisionen enligt statens Haverikommission. En av bristerna som haverikommissionen såg var att besättningen på Gotlandia 2:s brygga inte hade tillräckligt med erfarenhet för att köra den typen av färja. Jan-Eric Nilsson, vd för Gotlandsbolaget, kommenterar Haverikommissionens slutsatser så här:


  En av de allvarligare händelserna är ett byte av befälhavare innan kollisionen som strider mot reglerna och det här gjorde att det inte fanns tillräcklig kompetens på bryggan. Allvarligt är också att informationen från bryggan - både till övrig båtpersonal och till passagerare helt uteblev under de första 15 minuterna efter kollisionen.

Gotlandsbolagets Säkerhetsansvarige Nils Nordström tar till sig av de totalt 19 punkterna med kritik som haverikommissionen nu framför.


"Orsaken till kollisionen var att det fanns brister i förutsättningarna för nautikerna på Gotlandia II att genomföra den aktuella resan på ett säkert sätt med hänsyn till rådande siktförhållanden, erfarenhet, träning och utbildning samt rederiets säkerhetsrutiner och säkerhetsstyrning." skriver Haverikommissionen bland annat i sin rapport.

Påverkande faktorer var att:

• det saknades en genomtänkt gemensam planering av nautikerna på Gotlandiaför att i förväg bestämma och kontrollera mer exakt när och var man ville att mötet med Gotland skulle ske.

• nautikerna på Gotlandia II blev störda av ett flertal yttre omständigheter på kort tid, då samtidigt hög koncentration krävdes för manövrering och framförande av fartyget.

• bryggsamarbetet mellan nautikerna på Gotlandia II inte var optimalt och man utnyttjade inte co-pilot systemet med kontroller av utförda manövrar.

• alla tekniska navigationshjälpmedel användes inte på Gotlandia II för att kontrollera och bevaka den uppkomna situationen

• om utkik funnits på Gotlandia II hade båda nautikerna kunnat sitta kvar i sina stolar framför sina radarskärmar under hela förloppet.

Gotlandia II kom i hög fart mot ankarliggaren och överskred initialt även den gällande fartbegränsningen i området.

• farten på Gotlandia II anpassades inte till rådande sikt- och trafikförhållanden

• farten på Gotland anpassades inte till rådande sikt- och trafikförhållanden.

• inget av fartygen saktade ned eller stoppade för att få mer tid att utvärdera situationen.


Närmare två tusen passagerare fanns ombord på de båda färjorna och ett trettiotal av dom som fanns på Gotlandia II skadades. Annika Hedbergs dotter var en av de mest allvarligt skadade. Efter att ha sett sin dotter sitta fastklämd mellan vilstolarna, känner hon fortfarande oro när hon åker färja.

Peter Wikström satt på andra sidan av båten och bevittnade kaoset.

Eter tisdag 15 juni 2010

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".