Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Livsstils- och kulturmagasin med aktualiteter, reportage, gäster, tävlingar och god musik.

Pajalabon Björn Ylipää ska laga mat på Svenska Ambassaden i Washington.

Publicerat torsdag 26 mars 2009 kl 13.16
Björn Ylipää (matkonstnär), Lena Ylipää (smakkompositör) och Jenny Black (kommunikatör).

Fre 27 mars åker Björn och Lena Ylipää, och Jenny Black till Washington för att laga mat. De har tillsammans företaget  Matvision, som sysslar med kommunikation,mat och konst.

Den 31:e mars öppnar svenska ambassaden, House of Sweden, Washington, USA, sitt vårprogram ”Living Green” med fokus på klimat- och miljöfrågor.

Bakgrunden till ambassadens vårprogam ”Living Green” är att Sverige under andra halvan av 2009 kommer att ta över ordförandeskapet inom EU och då kommer att ha stort fokus på klimatfrågor och hållbar utveckling.

I House of Sweden arrangerar Måltidsvision under invigningsdagen en mat- ochkonstinstallation under namnet ”Change and choice”.

Med installationen ”Change and choice” vill Måltidsvision väcka frågor, intresse och känslor kring hur vi lever och det vi äter. Genom att använda en kombination av smaker, musik och koreografi vill Måltidsvision synliggöranågra vardagliga miljöaspekter. Installationen speglar havet, skogen, fjället och staden ur ett ekologiskt perspektiv och besökarna bjuds påsvenska upplevelser som också symboliserar globala frågor.

- Mat i eventsammanhang kan vara så mycket mer än bara något som mättar magen. Vi använder maten som ett kommunikationsmedel för att t.ex. förstärka budskap eller skapa engagemang kring varumärken. Med den härinstallationen vill vi få folk att tänka till kring matens klimat- och miljöpåverkan och de val vi alla dagligen gör, säger Björn Ylipää på

Måltidsvision.

Varje persons matkonsumtion står för en stor del av vår miljöpåverkan, men det är inte maten i sig som är den stora miljöboven utan hur den är producerad, paketerad och transporterad. Installtionen ”Change och choice” vill få besökaren att fundera kring vilka förändringar man själv är beredd att göra i vardagen och vilka val man hela tiden står inför.

Måltidsvision är ett mateventföretag med bas i Löddeköpinge, Skåne.

Verksamheten står på de tre benen kommunikation, mat och konst.

Måltidsvision låter på ett unikt sätt matens smak, utseende och sammanhang

förmedla budskap och skapa engagemang. Företaget består av de tre delägarna

Björn Ylipää (matkonstnär), Lena Ylipää (smakkompositör) och Jenny Black (kommunikatör).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".