Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

Vem gör vad när det krisar?

Publicerat måndag 14 maj 2007 kl 17.00
1 av 2
Nyamko Sabuni när hon håller tal på konsumentdagarna i Tylösand
2 av 2
200 konsumentvägledare kan inte ha fel

P1 onsdag 16 maj

Senaste åren har både researrangörerna och UD satts på prov när svenskar som semestrat i fjärran länder fått se sina drömresor förvandlas till mardrömmar, bland annat under tsunamin i Thailand 2004 och kriget i Beirut 2006. I Plånboken tar vi reda på vad som händer om det händer något, och vems ansvar det är att hjälpa till. Vi gör ett besök på SOS International i Köpenhamn, och i studion finns Jan Sadek från UD:s konsulära avdelning, och Lottie Knutson, informationschef på Fritidsresor.  

Plånboken har också varit och minglat på konsumentdagarna i Tylösand, där konsumentsverige samlats, bland annat för att lyssna på konsumentminister Nyamko Sabuni och utse ”årets bottennapp”, som i år blev telemarketingbranchen.

Nyamko Sabunis tal om konsumentpolitiken som hon höll på konsumentdagarna i Tylösand:

I dagens program får du också träffa Carina Lundgren, chefredaktör på Råd och Rön, som hjälper till att besvara lyssnarnas konsumentfrågor. Bland annat reder hon ut vad man ska göra om man börjat prenumerera på en tidning som aldrig kommer ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".