Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

2008-03-05

Publicerat tisdag 4 mars 2008 kl 15.56

- Ryanair toppar svarta listan
- Stora prisskillnader på båtförsäkring
- Allt vanligare med lån utan säkerhet
- Många säger nej till reklam

Ryanair toppar svarta listan
Flygbolaget Ryanair fortsätter att ignorera flera av Allmänna reklamationsnämnden ARNs beslut. I tio nya fall vägrar Ryanair att ersätta resenärer som drabbats av förseningar och inställda flyg. Under de två senaste åren så har ARN gett resenärerna rätt i 35 fall mot Ryanair men flygbolaget har bara följt nämndens rekommendationer i nio fall. Ryanair toppar nu tidningen Råd och röns svarta lista med företag som vägrar följa ARNs beslut.

Stora prisskillnader på båtförsäkring
Priset på en båtförsäkring kan variera stort beroende på vilket försäkringsbolag man väljer, det visar en jämförelse från försäkringsförmedlaren Insplanet som e24.se tagit del av. För en båt av typen Flipper 717 så kan det till exempel skilja så mycket som 16 000 kronor per år i premie beroende på försäkringsbolag. Enligt Insplanet beror skillnaderna på att olika försäkringsbolag ofta är specialiserade på vissa båttyper. Om båttypen inte är intressant för bolaget så sätts premien högre.

Allt vanligare med lån utan säkerhet
Det blir allt vanligare att låna pengar genom blancolån, alltså lån utan säkerhet. Under de senaste två åren har den här typen av utlåning ökat med 30 procent. Ökningen beror bland annat på privatpersoner som köper dyra bilar av varandra utan inblandning av bilhandlare. Totalt har svenskarna 130 miljarder kronor i blancolån. Karin Hellsten på Konsumentverket säger till Ekot att de här lånen är mer problematiska än lån med säkerhet i botten. Om låntagarens ekonomiska situation förändras är det svårare att göra sig av med skulden.

Många säger nej till reklam
Nästan fyra av tio svenska hushåll var vid årsskiftet anslutna till Nix-registret som ska stoppa oönskade telefonförsäljare. Det är 20 procent fler än året innan, det visar statistik från branschorganisationen Swedma, som också driver Nix-registret. Även posten märker att allt fler är trötta på reklam och marknadsföring. Antalet hushåll som har en nej-tack-till-reklam-skylt på sin brevlåda ökade från 19 till 22 procent mellan 2006 och 2007.  Enligt Posten är storstadsborna betydligt mer reklamtrötta än landsortsborna, det här skriver tidningen Resume.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".