Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

Fastighetsmäklarnämnden:

Publicerat torsdag 28 oktober 2010 kl 16.18

Det händer att man som säljare eller köpare är missnöjd med mäklaren. Då kan du vända dig till konsumentvägledaren, Allmänna reklamationsnämnden eller Fastighetsmäklarnämnden.

Om du som köpare eller säljare anser att mäklaren inte uppfyllt sina skyldigheter och att du därför förlorat på det ekonomiskt, kan mäklaren bli skyldig att ersätta dig. Som säljare kan du även kräva ett prisavdrag på arvodet om mäklaren inte utfört sitt uppdrag på ett bra sätt.

Vänd dig i första hand till mäklaren för att lösa problemet. Kommer ni inte överens om ersättningen kan du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun för råd. Om det inte hjälper kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Mäklarens ansvar är personligt. Därför ska anmälan riktas mot mäklaren och inte till mäklarföretaget. En tvist om ersättning kan också avgöras i tingsrätten.

Anmälan till Fastighetsmäklarnämnden

Om du tycker att en mäklare gjort något fel kan du anmäla det till Fastighetsmäklarnämnden, FMN. FMNs uppgift är att pröva frågor som gäller mäklarens registrering. Nämnden kan ge mäklaren en varning eller, om det gäller allvarliga fel, avregistrera mäklaren. Om du gör en anmälan blir du inte part i ärendet, det vill säga din anmälan blir en fråga för FMN och mäklaren. 

Vänd dig till en instans i taget. ARN prövar inte ärenden som samtidigt prövas av FMN eller någon annan. Handläggningen är skriftlig hos både ARN och FMN.

KÄLLA: Boverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".