Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

Bouppteckning

Publicerat fredag 29 oktober 2010 kl 15.30

När någon avlidit ska ni som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. Det innebär att ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes och den efterlevandes tillgångar och skulder.

Om ni anlitar professionell hjälp med bouppteckningen, t.ex. en begravningsbyrå eller juridisk byrå, får ni hjälp där och behöver t.ex. inte beställa Skatteverkets broschyr. Professionella rådgivare använder också vanligen egna blanketter i stället för Skatteverkets.

När ska bouppteckningen göras?

Ni ska normalt göra bouppteckningen inom tre månader efter dödsfallet. Ni kan dock söka anstånd hos det aktuella skattekontoret inom samma tidsperiod.

Vad ska bouppteckningen innehålla?

Bouppteckningen ska innehålla

  • själva bouppteckningen i original
  • en kopia av bouppteckningen där en sida är bestyrkt, t.ex. första eller sista sidan (Skatteverket behåller och arkiverar kopian)
  • bestyrkta kopior eller original av testamenten, kallelsebevis (till bouppteckningsförrättningen) arvsavståenden och liknande.

Läs mer i Skatteverkets broschyr om bouppteckningar (SKV 461).

Källa: Skatteverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".