Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

Oseriöst elbolag lurar kunderna

Publicerat onsdag 20 april 2016 kl 08.02
Svenska elbolaget stäms av Konsumentombudsmannen
(16 min)
El
Svenska elbolaget fakturerar för mer än bara el. Nu har Konsumentombudsmannen stämt företaget. Foto: Adam Ihse/TT Nyhetsbyrån Foto: Adam Ihse/TT

I dagens Plånboken granskar vi Svenska elbolaget, som nyligen stämts av Konsumentombudsmannen. Bolaget har satt i system att ringa upp äldre människor för att vilseleda dem att byta elabonnemang. Dessutom tar de ut höga avgifter innan de ens levererat någon el. Hur kan man som kund veta vilket elbolag som är seriöst och vilket som inte är det? Carolina Andersson, processråd vid Konsumentombudsmannen, och Bo Hesselgren, VD för Konsumenternas energimarknadsbyrå, medverkar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".