Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Programmet som reder ut stora som små konsumentfrågor.

Avgiftsfritt blev till hög ränta efter betalmiss

Publicerat onsdag 15 mars kl 09.02
Sven Carlsson tycker det är fula affärsmetoder
(15 min)
Sven Carlsson
Sven Carlsson Foto: Sally Henriksson/SR

Det är inte helt ovanligt att man som kund idag, i butiken eller på internet, blir erbjuden att betala för varan eller tjänsten på avbetalning – utan ränta och utan avgifter. Vad som däremot inte framgår lika tydligt är att om man skulle råka missa en betalning – ja då blir räntan på skulden istället skyhög, upp till 25 procent och det går inte heller att återvända till den räntefria avbetalningsplanen. Det här förfarandet har många anmält till Konsumentverket som nyligen granskat och riktat hård kritik mot ett tiotal kreditgivare. Klas Lindgren från IKANO Bank medverkar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".