Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Löthberg & Vasell med Radiokockens recept, råd om ekonomi, djur och natur, kultur, musik och underhållning...

Läderlappen - en saltstänkt operettorgie!

Publicerat måndag 9 februari 2009 kl 09.10
1 av 2
Foto: Mats Bäcker
2 av 2
Foto: Mats Bäcker

Läderlappen, operett av Johann Strauss d. y. Urpremiär den 5 april 1874, Theater an der Wien.

När Göteborgsoperan för andra gången ger sig på att sätta upp denna operetternas operett blir det i en Göteborgs miljö daterad någon gång på 1960-talet. Vi befinner oss i överklassens Örgryte i tandläkare Järnestens flotta villa, vidare på fartyget Gripsholm där Rudolf Nurejev håller bal och slutligen i häktet på Heden där  tandläkare Järnesten skall avtjäna ett fängelsestraff för felparkering. Läderlappen har som alla andra operetter en intrig som bjuder kärlek, humor, missuppfattningar, förvecklingar och svartsjuka.

Denna uppsättning har fått ett nytt liv och en helt ny text gjord av Calle Norlén och jag måste säga att han har fångat stämningen i musiken och dramat på ett genialiskt vis. Denne rappe skribent är kongenial och librettot är i sanning nydanande. Regissören Staffan Aspegren har verkligen tagit ut svängarna och fångat 60-talet. I andra aktens balscen, hos Rudolf Nurejev, övergår flirtande till en sanslös kärleksorgie av sällan skådat slag.

- För varför skall man bara älska en när det finns så många här på balen? Det som i sammanhanget är viktig att påpeka är att man aldrig går över gränsen till det vulgära. Operett i sig är många gånger en underskattad konstform vilket jag tycker är synd. Den talade dialogen är oerhört påfrestande för rösten eftersom man inte talar i samma tonart som man sjunger, alla barytonister undantagna. Av den anledningen använder man sig idag av mikrofoner, förstärkare och högtalare.

Göteborgsoperan introducerar i och med Läderlappen en helt ny teknologi, Electro Acoustic Converter (EAC). Efter målmedvetet arbete har Anders Sagrén lyckats med vad andra bara har drömt om, att skapa ett förstärkt ljud som kan reflekteras på samma sätt som ljudet från ett akustiskt instrument eller röst. ”Hemligheten med den nya teknologin”, säger Anders, ”är bland annat den nya magnetmotorn som möjliggör att högtalaren fungerar som en enda homogen ljudkälla”. Detta fungerade perfekt, jag hade aldrig känslan av att ljudet kom från högtalare, det lät faktiskt som vanligt och det är väl ett gott betyg om något!

Denna operett ställer oerhört stora krav på sångarna inte bara röstmässigt, timingen är oerhört viktig då uppsättningen tangerar farsgenren. Tempot är genomgående högt och det är ett krav för att behålla stämningen och nerven i föreställningen. Solisterna är genomgående mycket bra! Som Rosa-Linda Järnesten hör vi Carolina Sandgren och hon äger en för sammanhanget perfekt sopranstämma och är en underbarbar aktris då hennes komiska ådra inte vet några gränser! Hennes hembiträde Suzanne gestaltas av den norska koloratursopranen Eir Inderhaug och hon är ett energiknippe utav sällan skådat slag. Inte nog med att alla koloraturer och höjdtoner bara sitter som en smäck så är hon genialisk på scen! Fångvaktaren Siv Hult i Marianne Mörcks operhört komiska gestaltning drog ner massvis av härliga skratt, Bravo! Vad gäller den manliga sida så hittar vi Anders Lorentzon som fängelsechef och han är som vanligt oerhört bra. Åke Zetterström som advokat Sjögren äger scenen och briljerar med sitt härliga spel. Mattias Ermedahl gör tandläkare Järnesten med en mimik få förundrad, Oh, vilken härlig rolltolkning. Jan Kyhle som Rosa-Lindas älskare för in en ny och härlig dimension då han som Wagnertenor låter oss landa i både Valkürian och Tristan & Isolde, men så underbart!

Göteborgsoperans kör och orkester under ledning av Stefan Klingele, klingade fantastiskt, som vanligt! Operett, för mig är nöje för stunden och jag kan lova er att jag var så nöjd och jag hade en underbar kväll på Göteborgsoperan!

/Thorvald Petterson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".