Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Löthberg & Vasell med Radiokockens recept, råd om ekonomi, djur och natur, kultur, musik och underhållning...
Biorecension, premiär 2011-03-04

"Black Swan"

Publicerat fredag 4 mars 2011 kl 11.06

THRILLER

Det finns filmupplevelser och så finns det Filmupplevelser med stort F. Black Swan tillhör den senare kategorin - en film som känns rent fysiskt. Natalie Portman fick en Oscar för rollen som plågade och självdestruktiva prima ballerinan Nina Sayers.

Med Black Swan har regissören Darren Aronofsky skapat den perfekta systerfilmen till sin förra film The Wrestler. Det är bara det att den här filmen är ännu bättre.

Natalie Portman är värd vartenda gram guld i den Oscarstatyett som hon kammade hem för rollen som den plågade och självdestruktiva prima ballerinan Nina Sayers, och när den majestätiska skådespelarinsatsen dessutom matchas av en fullständigt briljant visuell och formmässig inramning är det bara att kapitulera.

Det går givetvis att påpeka att regissören Darren Aronofsky har lånat friskt från diverse håll i filmhistorien, men det är en invändning helt utan bärkraft.
Visst är influenserna från Michael Powells De röda balettskorna och Roman Polanskis Repulsion tydliga och visst går det att se spår av David Cronenberg och Dario Argento i Black Swan, men eftersom Darren Aronofsky är lika skicklig som Quentin Tarantino på att låna element från andra filmer och sedan göra något helt eget av det hela blir igenkänningsfaktorn snarare en tillgång än en belastning.

Black Swan är bitvis rejält obehaglig och spänningen skruvas hela tiden upp, men samtidigt är den både sensuell och vacker.
Tack vare ett fantastiskt fotoarbete följer den med i dansens svepande och mjuka rörelser, samtidigt som den tränger allt djupare in i huvudpersonens psyke.

Black Swan sätter fingret på hur vacker konsten kan vara och vilket hårt och tufft arbete som kan ligga bakom den. Årets första mästerverk är på plats – och det är en film som man bär med sig och funderar på efteråt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".