Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.

Azzedine Alaia – designer av klänningar och skulptör av kroppar

Publicerat torsdag 5 februari 2009 kl 09.21
Azzedine Alaia och Naomi Campbell. Foto: Sebastiano Casellati/Scanpix

Denna vecka tar vi i STIL oss en titt på dom kvinnliga kurvornas mästare, Azzedine Alaia. Denne franske modeskapare, med tunisiskt ursprung, som slog igenom stort under 80-talet genom genialt tillskurna kroppskramande plagg som lyfte fram både baken och bysten – och fick en mängd kvinnor att inte bara trivas i kläderna, utan även med sin kroppar.

På senare år har han fått en nytändning, inte minst  genom ekonomisk hjälp av Prada som köpte hans företag år 2000. Men 2007 köpte han tillbaka sitt företag och sitt namn och är åter igen sin egen, en av de få självständiga modeskaparna idag.

Idag upplever Azzedine Alaia en sorts renässans. Inte minst för att hans idéer liksom ”kapats” av andra modemärken, som bland annat av Hervé Léger by Max Azria, vars tajta bandageklänningar syns lindade runt var och varannan kändiskropp, även här i Sverige. Men Alaia var först med idén om en ”sexig mumie”, och om det berättar vi mer i veckans program.

När Alaia slog igenom stort i mitten av 80-talet låg det vältränade idealet i tiden och ord som ”gym”, ”aerobics” och ”jogging” var nya, och överallt förekommande. Men det var inte träning som lyfte en kropp klädd i Alaia till perfektion – det var plaggen i sig. Alaias design bejakade kroppen, och dess kurvor. Ryggslutet och baken blev hans specialitet. Hans plagg lyfte upp, tryckte till och formade kroppen så att kurvorna kom till sin rätt, oavsett kroppsform och storlek.

Men vad kommer egentligen först – kroppen eller klänningen? Vi undersöker hur modeskapare, som bland annat Pär Engsheden, resonerar kring konstruktionen av plagg. Modeskaparen Helena Hörstedt berättar om hur hon låter sig inspireras av insidan, snarare än utsidan, av kroppen. Och så får vi höra historien om den amerikanske modedesignern Geoffrey Beene, som även han var en självständig kreatör inspirerad av kroppen.

Veckans gäst är Margò Fallai Sjöblad, legendarisk modeentreprenör som bland annat drev Stockholms första boutique ”Boutique Margot” under 1970-talet. Tillsammans med sin dotter driver hon idag butiken ”Maruschka de Margò”, som bland annat säljer just plagg av Azzedine Alaia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".