Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
29 januari 2010

Kurtisaner och demi mondes – stilfulla entreprenörer och trendsättare

Publicerat torsdag 28 januari 2010 kl 21.20
Den brittiska kurtisanen Cora Pearl, klädd i en krinolin av senaste snitt från modehuset Worth, ca 1863. Priserna på aftonklänningar låg ofta runt 70 000 kronor. Cora Pearl hade flera stycken. Hon favoriserade plagg som väckte uppmärksamhet. Hade hon levt idag skulle hon kanske ha klätt sig i Vivienne Westwood.

I veckans STIL ska vi ta en titt på dom lika kontroversiella som trendsättande kvinnorna som kallades för ”kurtisaner” och senare ”demi mondes” under 1800-talets framväxande industrialism. Ett uttryck som myntades av författaren till ”Kameliadamen”, Alexander Dumas dy.

Till skillnad från dåtidens gifta kvinnor, vars tillvaro var starkt begränsad av både konventioner och lagar, hade kurtisanerna både ekonomisk och social självständighet. Men trots att de framgångsrikt slog mynt av sitt umgänge med rika män, levde de ändå i en ”halvvärld”. Men det hindrade inte att deras ofta hypereleganta stil noggrant studerades och togs efter av så kallade ”respekterade” kvinnor. Om det berättar vi mer om i STIL.

Demi mondes var populära kunder hos tidens nya modehus, som bland annat Worth. Utan att blinka beställde de dyrbara klänningar av senaste snitt– och fick andra kvinnor att göra detsamma. De lade även ned stora summor på underkläder, men då gällde det att  med hjälp av siden, spets och broderier konstfullt paketera sig till en bit konfekt som männen ville sätta tänderna i. Trots att utvecklingen av textilier har gått framåt sedan dess, lever estetiken kvar. Om det berättar vi mer om.

Man behövde inte nödvändigtvis vara vacker för att nå framgång i rollen som demi monde, men det gällde att se till att vara en underhållande allroundperson, i vars sällskap männen ville vara. Det gällde även att marknadsföra sig genom vackra kläder, dyrbara smycken och lyxigt leverne som ledde till nyfikenhet, och nya kunder.

Det var inte ovanligt att allmänheten flockades för att titta på när dessa kvinnor kom ridandes (många var utsökta ryttarinnor) i London och Paris parker klädda i plagg som väckte avund. Likaså väckte dessa stilfulla entreprenörer, väl medvetna om kläders betydelse, uppståndelse på teatern och operan, klädda i set senaste modet och diamanter för miljoner. Men hur klär vi oss idag, när vi går på Operan? Vi har kollat. I programmet tar vi även upp hur konstnärer förhållit sig till prostituerade, av alla sorter.

Veckan gäst är Katarina Rosengren Falk, idéhistoriker och genusvetare

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".