Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
Fredag 12 februari

Gucci – miljonbusiness genom märkesvaror, mord och myter

Publicerat torsdag 11 februari 2010 kl 10.55
1 av 4
2 av 4
Maurizio Gucci, mördad 1995
3 av 4
Ur Guccis höst-vinterkollektion 2009-2010. Foto: Scanpix.
4 av 4
Tom Ford

I veckans STIL tar vi en titt på ett modehus vars historia är kantad av långt mer än bara kläder, och det är det italienska märket Gucci. ”Mord, dårskap, glamour och girighet” är undertiteln på boken ”The House of Gucci” (av Sara Gay Forden) och det är en alldeles korrekt beskrivning av ett modehus där familjemedlemmarna slagits, stämt och skjutit varandra. Vida omskrivet blev mordet på ett av grundaren Guccio Guccis barnbarn 1995, Maurizio Gucci. Hans hustru hade lejt en lönnmördare.

Men modehuset från Florens har även sedan 1921 gjort sig känt för sina exklusiva lädervaror. Ryktet växte under 1950- och 60-talet då var Rom en innestad och tummelplats för dåtidens internationella jetset. Guccis eleganta butik i den italienska huvudstaden besöktes av alla internationella stjärnor som där levde La Dolce Vita. Jackie Kennedy bar en av husets väskor och Grace Kelly en blommönstrad scarf.

Det var även under samma tid som Gucci utvecklade sina märkestypiska ränder i rött och grönt. En idé lånad från sadelgjordar. Och på märkets mjuka mockaskor började man vid samma tid fästa metallbitar påminnande om stigbyglar. Men några sadelmakare har man aldrig varit, man lånade bara dekorativa detaljer från hästarnas värld.

Men under 1980-talet sjangserade märket och var överallt förekommande. 22 000 olika produkter bar namnet Gucci, inklusive en whisky. Men så kom den amerikanske modeskaparen Tom Ford in i bilden i början av 1990-talet. Gucci blev plötsligt sexigt, åtråvärt och ett av de mest inkomstbringande modehusen i världen. 2004 åkte han ut ur huset efter många, långa och komplicerade turer om ägandeskapet. Det franska lyxkonglomeratet PPR vann striden.

Idag söker sig Gucci tillbaka till sina rötter genom att studera i sina arkiv. Dagens design knyter därför an till gamla framgångsrika accessoarer och plagg.

Mediemannen Tyler Brûle berättar i programmet om hur han tror att Gucci resonerar. Vi berättar även mer om modehusets historia, och får höra hur hiphopartister kom att omfamna märket på olika vis. Dessutom har vi besökt det svenska lädergodsmärket Palmgrens som berättar sin historia och framtidsplaner. Och så får vi höra mer om personen Tom Ford.

Veckans gäst är Göran Everdahl, frilansjournalist med populärkultur som specialitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".