Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
26 mars 2010

François Coty – mannen som demokratiserade parfymbranschen

Publicerat torsdag 25 mars 2010 kl 13.47
1 av 3
Christina och Birgit Lindvall Beauty Baren 1959
2 av 3
Det svenska parfymhuset Byredo
3 av 3
Francois Coty

I Veckans STIL sniffar vi oss fram genom Frankrikes moderna parfymhistoria, som i mångt och mycket skapades av en enda man – François Coty (1874-1934). Företaget Coty Inc är idag världsledande inom parfym och producerar dofter till modehus som Marc Jacobs, Calvin Klein och Balenciaga, liksom många så kallade ”kändisparfymer” signerade Sarah Jessica Parker och Jennifer Lopez. Men det är grundaren av företaget som vi tittar närmare på i veckans program. 

François Coty var en kortväxt man från Korsika som var eldfängd och fåfäng som få, med egen skräddare, påklädare och manikyrist. På sitt visitkort hade han tryckt: François Coty: industriman, konstnär, tekniker, ekonom, finansman och samhällsvetare”. Han kunde även ha lagt till reklamsnille, politiker och storsamlare av konst, slott och älskarinnor, för han var en sorts dynamo med många talanger.

Han föddes som Joseph Marie François Spoturno men tog vid ankomsten till Paris sin mammas flicknamn Coti, ”franskifierade” det till Coty och kom att slå den spirande franska skönhetsbranschen med häpnad. Ja, inte bara den. Han etablerade sitt företag över hela världen.

1904 skapade han sin första parfym och bara femton år senare – 1919–  blev han Frankrikes första miljardär genom sin näsa för både dofter och affärer. 1925 hade parfym seglat fram som Frankrikes största exportprodukt, tack vare just François Coty.

Man skulle kunna påstå att François Coty helt enkelt demokratiserade parfymbranschen som tidigare vände sig till antingen ”horor eller drottningar”. Så kallade vanliga människor hade inte råd att köpa parfym, och ville heller inte ha de billiga varianter (tunga och osofistikerade) som stod till buds. François Coty ansåg att parfym skulle bibehålla en känsla av lyx, men göras tillgänglig för långt fler.

För att uppnå det skapade han nya dofter, fyllde sin parfym i konstfullt utformade flaskor av Baccarat och Lalique och erbjöd parfym i flera olika prisklasser. François Coty blev stenrik genom att vända sig till en bredare konsumentgrupp än gamla hov och rik överklass. Och idag säljs alla parfymer, oavsett prisklass,  på det sättet.

I veckans program berättar vi inte bara mer om François Coty, som även hade mindre trevliga sidor som tog sig uttryck i högerextremistiska åsikter. Vi har även talat med en framgångsrik ”näsa” från Sverige (den ende!), Pierre Wulff och har arbetat som parfymör i snart 40 år. Idag jobbar han för Robertet, en internationell fransk koncern som varje år levererar doftessenser för miljardbelopp till kosmetikaindustrin. Vi får även höra två kvinnliga parfympionjärer berätta om sina liv, Christina Lindvall Nordin blev världens första doktor i smink och öppnade 1959 Beauty Baren i Lund tillsammans med sin mamma, hör också Eivy Flodin berätta om bakgrunden till hennes i dag legendariska parfymeri. Och så undersöker vi hur företag idag arbetar med så kallad ”storytelling” när det gäller marknadsföring av parfymer.

Veckans gäst är grundaren av det i Sverige baserade parfymmärket Byredo, Ben Gorham,

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".