Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
4 juni 2010

En ros är en ros är en ros - en ständigt blomstrande modetradition

Publicerat torsdag 3 juni 2010 kl 13.53
1 av 12
2 av 12
Rosfält i Grasse
3 av 12
Rosblad
4 av 12
Programledare Susanne Ljung
5 av 12
6 av 12
Roskokning
7 av 12
Rosfabrik
8 av 12
9 av 12
Rosplockare
10 av 12
Rosbad
11 av 12
Susanne Ljung, Jacques Polge och Anna Åkerlund
12 av 12
Producent Anna Åkerlund bland rosorna

I veckans STIL ska vi borra ner näsorna i väldoftande rosor, närmare bestämt dom rosor som odlas i ”världens parfymhuvudstad”, Grasse i södra Frankrike. I programmet besöker vi en av stadens rosenodlingar där skörden just nu är i full gång. För rosor har en hel del med modevärlden att göra, och har så haft i alla år. Om det berättar vi mer om i programmet.

Rosensorten vi har tittat närmare på heter ”Centifolia”, vilket kan översättas till  ”hundrabladsrosen”. Det kallas också för ”Rose de mai”, då den plockas just i maj, och början av juni.

Varje blomma är liten med många rosenblad på varje blomma, vilket gör den så tung att rosbuskens tunna grenar ofta bågnar under dess tyngd. Den odlas inte bara i Grasse, men där är den extra uppskattad för sin speciella doft – stark och söt, med inslag av honung.  Och där pressas och processas den i fabriker till att kunna användas inom parfymtillverkning.

Om hur det går till – och  hur det känns att få femtio kilo väldoftande rosenblad över sig– berättar vi mer om.  Vi har även passat på att fråga Chanels chefparfymörer Jacques Polge och Christopher Sheldrake om varför parfym kan jämföras med musik och om det finns dofter som får en parfymör att resa ragg och få kväljningar (ja, det gör det och vilka det är avslöjas i programmet).

Vi undersöker även hur modeskapare och textilmönsterdesigner förhåller sig till rosor. Jade Jagger och Petra Börner, en svensk illustratör och mönsterformgivare baserad i London, berättar. Och så får vi höra hur det svenska modemärket The Local Firm resonerar kring vår- och sommarkläder, ett märke som helst arbetar i gråskala.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".