Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
1 oktober 2010

Samarbeten mellan modemärken - som när Lagerfeld designade för H&M

Publicerat onsdag 29 september 2010 kl 10.00
1 av 2
2 av 2
Narciso Rodriguezs skiss för Lindex

I veckans STIL tittar vi närmare på samarbeten mellan modemärken som bara blir fler och fler. Kanske har dom till och med blivit för många? Vi frågar oss vad som egentligen fått smala modehus att villigt och gärna samarbeta med breda klädkedjor. Handlar det bara om pengar och PR?

Samarbeten inom modet har förekommit länge, men inte riktigt på samma sätt som nu. I programmet berättar vi om bakgrunden till dagens samarbeteshysteri. Vi får höra historien om när Jörgen Andersson och Jan Nord kontaktade modeskaparen Karl Lagerfeld för att fråga om han kunde tänka sig att designa för H&M. Det blev en enorm framgång som många andra företag har känt sig manade att försöka efterlikna. Har de kanske skapat ett slags modemonster?

Vi har även besökt den amerikanske modeskaparen Narciso Rodriguez i New York. Där är han inte bara känd för att ha skapat bröllopsklänningen till sin goda vän känd Carolyn Bessette Kennedy.  Framför allt är han idag hyllad för sina sparsmakat exklusiva plagg, så perfekt skurna att  modeskribenter ofta och gärna refererar till rakblad, skalpeller och spjutspetsar. Nu introduceras han i Sverige genom en kollektion för klädkedjan Lindex. Hur gick det till egentligen?

Dessutom tar vi en titt på det svenska friluftsmärket Fjällräven och dess gamla ( den är i alla fall från 1978) ryggsäck kallad ”Kånken” som idag hänger på trendkänsliga ryggar på Manhattan. Idag samarbetar märket med fingertoppskänsliga butiker. Även där måste man ställa sig frågan – hur gick det till? Och så får vi höra historien om en av pionjärerna när det gäller kändisdesigner. Den amerikanska flygardrottningen Amelia Earhart är inte bara en trendsättare inom höstens mode, hon var tidigt ute med att lansera en egen klädkollektion.

Veckans gäst är Jacob Östberg, docent i företagsekonomi vid Stockholms universitet. Han forskar kring konsumtionskultur och är medförfattare till boken Märken och människor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".