Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
21 JANUARI 2011

1971 – året då Yves Saint Laurent ställde till med en skandal som präglar modet än idag

Publicerat torsdag 20 januari 2011 kl 13.21
1 av 3
Paloma Picasso, Marisa Berenson och Loulou de la Falaise inför Yves Saint Laurents haute couture-visning 1971. Foto Getty Images
2 av 3
YSL efter sin första Rive Gauche-visning 1971. Foto: Scanpix
3 av 3
Sighsten Herrgård i sin unisexoverall. Foto: Scanpix

I veckans STIL blickar vi fyrtio år tillbaka i tiden. Närmare bestämt till den 29 januari 1971. För det var då som den franske modeskaparen Yves Saint Laurent ställde till med en skräll vars ekon kan höras än idag. Med sin haute couturekollektion Hommage aux Années 40 i retrostil blev han den inte bara den förste modeskaparen att använda sig av referenser från 1940-talet, utan även den förste att flirta med den gryende gay- och discokulturen. "En vämjelig kollektion", var ett av de mildare omdömena från modepressen. Idag hyllas stilen mer än någonsin. Om vad som egentligen hände det där året berättar vi mer om i programmet.

Det var inte kläderna i sig som upprörde modepressen, det var vad kläderna symboliserade. 1940-talet må ha varit den lyckligaste tiden i den unge Yves Saint Laurents liv (barndomen med den eleganta mamman Lucienne i Algeriet) men för en äldre generation innebar samma era den värsta tiden i deras liv – ett av Tyskland ockuperat Frankrike. Krig. Elände. Somliga menar att dom hätska reaktionerna även berodde på att Yves Saint Laurent inspirerats av den look som kunde ses på Andy Warhols så kallade superstjärnor, som Candy Darling och Jackie Curtis. Män som var klädda och sminkade till kvinnor, och som i sin tur inspirerade populära kvinnliga modeller – som Donna Jordan –till att använda axelvaddar, rött läppstift och platåskor. Kort sagt en look inspirerad av draqqueens och transor.

Den yngre generationen tog däremot Yves Saint Laurents kollektion – fylld med breda axlar och djupa urringningar, platåsandaletter och pälsjackor som färgats gröna och turbaner – till sitt hjärta Och därefter lade Yves Saint Laurent inte krutet på haute couture, utan på den växande genren prêt-a-porter, där han hade ett försprång genom sitt märke Rive Gauche  – med egna butiker. 1971 hade 23 stycken över hela världen, och fler skulle det bli.

Under 1970-talet kom Yves Saint Laurent att ta täten inom modet. Förra året visades en stor retrospektiv utställning med hans plagg på Petit Palais i Paris dit många av dagens modeskapare vallfärdade med block och penna i högsta hugg. Influenserna är tydliga i vårens och sommarens modekollektioner. Marc Jacobs, Gucci, dagens Yves Saint Laurent och det svenska märket Rodebjer är bara några som tittat på 70-talet.

I programmet möter vi några som redan 1967 anade vart vindarna skulle börja blåsa i Paris, inte bara inom modet. Yves Saint Laurent var tidigt en förespråkare för byxan, och fick plagget att framstå som attraktivt, tufft och sexigt och därmed ett genuint alternativ till kjol och klänning. Och i det tidiga 70-talet var det just byxan som kom att representera den moderna kvinnan, yrkeskvinnan, på språng. Men byxor är bland det svåraste man kan ge sig på som designer. Det vet Gunilla Gunnarsdotter. Hon är slipad mönsterkonstruktör sedan många år tillbaka och har gjort byxor åt flera olika företag, som Acne, Adidas, Bikbok, Oscar Jakobson, Sir och Tiger Jeans. Hon berättar mer om saken i programmet.

Under 1970-talet var det modernt med retro, men det var främst 30-talet man sneglade på. Barbara Hulanicki berättar om hur och varför den typen av retro-influenser kom att prägla det brittiska märket Biba.

Och så får vi höra om Sighsten Herrgård vars karriär som modeskapare inte började, utan slutade, 1971. Trots att han prisats för sin design och utsetts till en av Europas bästa designer. Hur det gick till berättar vi mer om i programmet.

Veckans gäst är Tom Hedqvist, rektor för Beckmans designhögskola i Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".