Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gräver djupt i det ytliga.
18 FEBRUARI 2011

Digitalt eller analogt – hur paketerar och presenterar man mode bäst?

Publicerat torsdag 17 februari 2011 kl 09.52
1 av 2
Christian Dior i sin ateljé 1956. Foto: Scanpix
Numera kan man se modevisningar live på nätet.
2 av 2
Numera kan man se modevisningar live på nätet.

De internationella modeveckorna är i full gång och man kan sitta vid sin dator och känna sig som om man befinner sig i New York, London, Milano eller Paris. I STIL tar vi denna vecka därför en titt på hur mode paketeras och presenteras idag. För möjligheterna för modebranschen att föra ut sina idéer är fler än någonsin. Nyckelordet är "nätet".  Modehusen twittrar, "facebookar", erbjuder "appar", gör påkostade filmer man kan se på internet och visar sina kollektioner på nätet, många gör det dessutom live. Men hur effektivt är det egentligen?

Möjligheterna att sprida mode till massorna verkar oändliga. Sökmotorn Google har nyligen startat "boutiques.com" där man kan hitta kläder att köpa via olika virtuella butiker skapade av designer, kändisar och bloggare som – om man bidrar med personlig information – erbjuder konsumenter en "rik och interaktiv shoppingupplevelse", och ser till att de kommer till återförsäljares sajter. Det råder en sorts upptäckarglädje där många modehus omfamnar den nya härliga digitala världen, med hull och hår. Klart vi måste twittra! Klart vi måste ha en interaktiv sajt!

Men sakta i backarna, är det andra som säger. För i denna digitala yra finns det även de som väljer att gå motsatt väg. Under New Yorks förra modevecka i september förra året var till exempel den amerikanske modeskaparen Tom Ford en motvallskärring, som trotsigt gjorde precis tvärtom. Ingen nätnärvaro för hans del, inte. Trots att intresset för hans första damkollektion under eget namn var skyhögt. I programmet talar vi med den det svenska modemärket Fifth Avenue Shoe Repair som under Stockholms modevecka presentera sin kollektion i lugn och ro, för endast ett fåtal inbjudna. Hur resonerade de?

Vi får även höra hur det svenska märket Minimarket tänkte då de valde att producera en modefilm istället för en modevisning. Men så är man inom modebranschen överens om att det är inom den rörliga filmen som det händer mest just nu. Det är där kreativiteten och experimentlusten finns och frodas. Men vad är en modefilm egentligen för någonting, vad fyller den för syfte – och vem är intresserad av att titta den? Det har vi talat med regissören Max Vitali om. Vi tar även en titt på hur mode presenteras i litteraturen. Vi har pratat med författarna Sigrid Combüchen och Denise Rudberg om hur, och varför, de skriver om mode och kläder.

Veckans gäst är Martin Ingvar, hjärnforskare och professor i integrativ medicin vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet i Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".