Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Kampanjen för klimatfrågan - vart tog kraven på sänkt bensinpris vägen?

Publicerat torsdag 10 maj 2007 kl 14.23
1 av 3
Robert Fisk
2 av 3
Anthony White som utpekats som Olof Palmes mördare.
3 av 3
Bild från raggarklubben moonshine cruisers

P1 lördag 12/5 kl 11.03, repris måndag 20.03

Klimathotet har på kort tid blivit en jättefråga i medierna. Inte minst i radion, där det just nu pågår en journalistisk kampanj under rubriken ”Klimatfeber”. Vårt klimat har gett näring åt en kampanjjournalistik som exploderat de senaste åren. De flesta större medier har sin egen klimatkampanj - det handlar om allt från smältande glaciärer och döende isbjörnar, till hela befolkningar som hotas av översvämningar och extremt väder. Men för bara något år sedan var tongångarna annorlunda. Då drev bland andra tidningen 
Expressen kampanj för sänkt bensinpris, och delade ut gratis bensin till lyckliga läsare. Nu ses just bilåkandet som ett av de stora hoten mot vår överlevnad. Bland de som känner sig svikna finns raggarna i Moonshine Cruisers, där många skrev på listorna för sänkt bensinpris, men nu istället uppmanas köra mindre bil. Vad hände? Hur fungerar kampanjjournalistiken? Och vilken kvalitet har den svenska 
miljöjournalistiken? Det är trots allt inte första gången som larmet gått om att vår undergång är nära.

För drygt tio år sedan hängdes zimbabwiern Anthony White ut av svenska medier som statsminister Olof Palmes mördare, i samband med det så kallade Sydafrikaspåret. Idag är det spåret kallt. White har själv hela tiden bestämt förnekat att han skulle vara inblandad och enligt polisen finns det heller inget som tyder på att han skulle vara det. Idag är han bitter över att han inte lyckats få upprättelse mot de svenska medierna. Han förlorade förtalsrättegångar mot Expressen och Aftonbladet i både tingsrätt och hovrätt. För en tid 
sedan förlorade han också en process i Europadomstolen i Strasbourg. Medierna har träffat honom i Caia i Moçambique, där han idag driver ett sågverk och en lodge.

Robert Fisk är på Sverigebesök och för Medierna ger han sin syn på journalistiken i Mellanöstern. Han är hård i sin kritik av det han kallar ”50-50-journalistik”, en feg journalistik som talar maktens språk och sviker konfliktens offer.
- Östtyskarna kallade Berlinmuren för ”säkerhetsbarriär”. Det gjorde naturligtvis inte vi britter. Men det är den typen av 
megafonjournalistik som vi nu ser i Mellanöstern, säger Robert Fisk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".