Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Produktplacering och käpphästar

Publicerat fredag 20 mars 2009 kl 15.28
Josef Fritzl. Foto: Scanpix.

Produktplacering vanlig i svensk press
Förra veckan berättade vi om smygreklamen i modepressen. I veckans Medierna fortsätter Tove Leffler sin granskning av textreklam i svensk press. Produktplacering förekommer i fler genrer, exempelvis sport, mat och hälsomagasin. Journalister och fotografer berättar om hur de tvingas förhålla sig till annonsörer i sitt arbete.

Mattis Grundström, jurist på Konsumentverket konstaterar att det nästan aldrig går att fälla tidningarna eftersom det är svårt att hitta tydliga bevis.

Josef Fritzl – resultat av Österrikes historia eller ett oälskat barn?
I veckan har mediebevakningen om Josef Fritzl toppat de flesta nyhetssändningar. Ofta inbjuds experter som ger sin syn på hur en människa har kunnat utföra ett så makabert brott.

Frågan är om inte många av expertrösterna snarare projicerar sina käpphästar på fallet än verkligen analyserar Fritzls grymhet.

KG Bergström om makten och moralen
Hur nära makten arbetar en politisk reporter? Journalistveteranen KG Bergström berättar om varför han aldrig umgåtts med politiker privat och om den där gången när Göran Persson ville ses över en bit mat. Lena Melin, inrikespolitisk kommentator på Aftonbladet, som enligt KG Bergström har ett annat förhållningssätt, ger sin syn på saken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".