Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Nu vill partierna göra TV-reklam

Publicerat måndag 11 januari 2010 kl 17.14

I år är det riksdagsval och det första riksdagsvalet i Sverige där partierna får sända partipolitisk reklam i svensk markbunden tv. Partipolitisk reklam i TV har varit en omdebatterad fråga under lång tid i svensk inrikespolitik. Nu ser vi en totalvändning. I dag säger sex av nio partier att de ska göra reklam i tv4 inför årets riksdagsval. Det visar en rundringning som Medierna har gjort.

Till och med Socialdemokraterna, som senast i våras skrev en debattartikel där de menade att partipolitisk tv-reklam är ett hot mot demokratin. De enda riksdagspartier som är helt säkra på att de inte kommer göra reklam i TV4 inför valet är Vänsterpartiet, men skälen handlar främst om ekonomi. Hade de haft en större budget hade även de använt sig av erbjudandet från TV4, enligt presschefen Jenny Lindahl Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".