Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Musikhjälpenbluff var rent slarv

Publicerat fredag 22 januari 2010 kl 21.26

Det var slarv när SMS-numret skulle skrivas in på skylten i tv-rutan som ledde till att ett antal tittare skickade sina Musikhjälpengåvor till ett företag med dåligt rykte.

– Den del av grafiken på TV-skärmen där telefonnumret syntes sköttes manuellt av vår personal. Därmed fanns en risk för felskrivning vilket också skedde och ett felaktigt nummer låg ute under 20 minuter, säger Sven Linderoth på Sveriges Radio som har utrett frågan.

Inledningsvis misstänkte många att insamlingen, som drivs gemensamt av SR och SvT, utsatts för en kupp. Men efter en utredning anser nu de två företagen att man säkerställt att det var ett rent misstag. Det felaktiga numret skiljde sig bara med en siffra från det korrekta.

Det var ca 200 personer som skickade sms till det felaktiga numret under de 21 minuterna. Men ingen av dem kommer att debiteras för dessa sms. SVT och Sveriges Radio kommer att ersätta insamlingen för det bortfallna beloppet, som beräknas till ca 20 000 kr.

Lars Truedson
lars@tredjestatsmakten.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".