Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Bloggare vill inte längre sälja sig billigt

Publicerat söndag 1 maj 2011 kl 14.19
Bloggare vill inte längre sälja sig billigt
(8:12 min)

Bloggare på nätet har länge varit ett eftertraktat byte för annonsörer och marknadsförare som vill få uppmärksamhet för en produkt eller tjänst. Och kanske är det inte så konstigt. En blogg som Kenzas är t ex större än sydsvenskans sajt - sett till antalet besökare. Men till skillnad från de traditionella mediehusen har det bland bloggare hittills saknats en etisk diskussion om gränserna för textreklam och produktplacering. Företag har genom att överösa bloggare med produkter kunnat få större genomslag för en billigare peng än genom en vanlig hederlig annons. Men nu kanske den tiden är förbi. För bloggarna börjar inse sitt värde och en diskussion har startats om de etiska gränserna.
 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".