Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Lokal TV-reklam utmanar på annonsmarknaden

Publicerat söndag 8 maj 2011 kl 18.33
Lokal TV-reklam utmanar
(9:59 min)

De stora landsortstidningarna utmanas nu i kampen om reklampengarna. Förra veckan kom en undersökning som visar att ännu en milstolpe passerats i den enorma förändring som just nu håller på att ske på mediemarknaden. Det handlar om hur avregleringarna och digitaliseringen av medierna nått ner på lokal nivå. De länge så urstarka svenska morgontidningarna, inte minst ute i landet, utmanas nu på sina lokala annonsmarknader och för första gången har de tvingats ner under hälften av reklamkakan. Och det är lokal TV-reklam och Internetannonsering som ökat sin andel mest på senaste tiden ute i landet, men även på en stor marknad som den i Göteborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".