Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Kinaspecial: Tumskruvar på twitter och köpt journalistik

Publicerat torsdag 12 april 2012 kl 14.44
1 av 2
Kinesiska ungdomar jublar över att den största kineiska mikrobloggen åter fungerar efter några dagars stängning. Foto: Scanpix
2 av 2
Kinesiska valutan yuan - journalister tar emot "presenter" i bruna kuvert. Foto: Scanpix

Kinas twitter skruvas åt i brytningstid
Medierna åker till Kina - världen kanske viktigaste land just nu för att titta närmare på mediernas roll i den dramatiska utvecklingen där. 
Kina är just nu i sitt kanske mest kritiska skede på ett decennium, när en partikongress ska byta ut i stort sett hela ledarskiktet. Då skruvar makten åt kontrollen - inte minst över informationen. 
Vi börjar i dom sociala medierna i Kina, för det är i mikrobloggarna som kineserna i några år kunnat föra en relativt fri och öppen samhällsdebatt. Men de senaste veckorna har det kommit ett bakslag. 
Björn Djurberg rapporterar från Peking.

Grävande journalistik inom snäva ramar
Kina har några hundra grävande journalister - få i ett så stort land - och de verkar inom snäva ramar som kräver både mod och fingerfärdighet för att få ut sitt material. Marina Svensson, en svensk forskare som är specialiserad på journalistik i Kina, har studerat just grävande journalister.  Reporter är Marcus Hansson.

Vardag med köpta journalister i Kina
Att kinesisk media är hårt hållen av regeringens censurapparat är nog ett välkänt faktum för de allra flesta. Men det finns en annan aktör som påverkar journalisterna i Kina – nämligen företagen. Här handlar det inte om piska, utan istället ofta om den klassiska moroten: pengar i bruna kuvert. Björn Djurberg har tittat närmare på en mediabransch där köpt journalistik hör till vardagen.

Kina söker global TV-dominans
Kina är i dag ett ofantligt rikt land. Det här skapar ju möjligheter för den kinesiska ledningen - det finns resurser att köpa inflytande i världen. Och ett av sätten att göra det är förstås genom medier - att bygga en TV-kanal för en global publik. Det har västländerna gjort länge med sånt som BBC och Voice of America men numera finns också Russia Today och framför allt lilla emiratet Qatars Al Jazeera som var den viktigaste informationskällan under den arabiska våren för ett år sen. Den kinesiska statstelevisionen CCTV har stora expansionsplaner för sin globala kanal och öppnade nyligen ett stort nytt kontor i Washington. En del ser dom nya programmen som rena propagandan, CCTV säger att dom bara ger Kinas perspektiv på nyheterna.Mediernas Petra Socolovsky rapporterar från Washington.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".