Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Aftonbladet vill åt lokaltidningarnas annonsmiljoner

Publicerat måndag 8 juli 2013 kl 13.12
Aftonbladet efter lokaltidningarnas annonsmiljoner
(9:16 min)

De starka svenska lokaltidningarna är på många sätt ryggraden i den tredje statsmakten. Där jobbar många av de journalister som gör det där systematiska jobbet med att kolla diarier, snacka runt på jakt efter nyheter och hålla tummen i ögat på politikerna. Men den här ryggraden mår sedan några år lite krokigt. Upplagorna sjunker och annonserna, dom har i stora sjok försvunnit till sånt som Hemnet och Blocket och Google. I Almedalen angrep dessutom VD Jan Helin lokaltidningarna för att ha varit alldeles för tröga i omställningen till webb och mobilt – samtidigt som tidningshusets planer på en säljsatsning mot lokala annonsörer blev kända. Vi har talat med kampberedda lokal- och regionaltidningar som tror deras kontakter med lokala annonsörer kan rädda deras affär.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".