Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Hård kritik för brist på förslag om medier i budgetpropositionen

Publicerat fredag 24 oktober 2014 kl 17.00

Kritiken från mediebranschen var hård sedan kultur- och medieminister Alice Bah Kuhnke i torsdags presenterat sin första budget. Tidningsutgivarnas vd Per Hultengård kallar den en ”trist blåkopia av hennes företrädare”. Traditionen med få nya förslag på medieområdet fortsätter. Precis som Alliansregeringen höjer man inte radio- och TV-avgiften och inga förslag om presstödet, inte ens en utredning, läggs fram - utan det ses som något som måste ses över. Inte heller nämner Alice Bah Kuhnke något om digitalmomsen. Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, säger till tidningen Resumé att ”ett tydligt uttalande att regeringen vill verka för att få bort den snedvridna momsen mellan tryckta och digitala tidningar varit välkommet.”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".