Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Aftonbladet och Expressen omfamnar Facebook

Publicerat fredag 13 november 2015 kl 18.13

Det var bara några månader sedan som Aftonbladets VD Jan Helin här i Medierna nappade på en liknelse av Facebook som en stor hund som rusade mot honom – och att han snarare trodde den skulle äta upp honom än kärvänligt slicka honom i ansiktet. Men nu verkar han ha landat i slutsatsen att nätjätten ändå är en rätt snäll liten labradorvalp han gärna vänslas lite med. För i veckan berättade Dagens Media att tidningen har källor som uppger att både Expressen och Aftonbladet ska gå med i satsningen Instant Articles, där mediehus publicerar sig direkt på Facebooks plattform. Jan Helin säger till Medierna att Aftonbladet "överväger frågan skarpt just nu".

-I en sådan kraftfull produktutveckling som Facebook presenterar med Instant articles, och där snart sagt alla världens stora publicister går ombord och testar, vore det förmätet att från Aftonbladets sida säga att det där ska vi inte ha, säger Helin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".