Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Sponsrad journalistik live från MEG

Publicerat måndag 11 april 2016 kl 12.50
Sponsrad journalistik live från MEG
(11 min)

Ni som lyssnar på oss regelbundet vet att vi ofta återkommer till ämnet om gränserna mellan reklam och journalistik. För det är här, i gråzonen, många mediechefer letar efter lösningen på tidningarnas ständigt minskande intäkter från annonser.

I branschen pratas det om native advertising, branded content och sponsored content. Med grova penseldrag kan native advertising sägas vara annonser som ser ut som journalistik och finns i den redaktionella miljön. Branded content är berättelser som görs som journalistik men betalas av en annonsör och har till syfte att gynna den annonsören. Sponsored content är journalistik, men sponsrad av någon som har varierande grad av inflytande över innehållet.

Ja, som ni hör är det, minst sagt, rörigt.

I Göteborg har den här veckan den stora mediekonferensen MEG – Mediedagarna gått av stapeln. Till Sveriges Radios scen bjöd vår producent Lasse Truedson Svenska Dagbladets Chefredaktör Fredric Karén och Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig. Detta för ett samtal om problemen och möjligheterna med alla former av sponsrad journalistik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".