Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Påstådd "chockhöjning" chockar inte alla

Publicerat måndag 25 april 2016 kl 12.12
Påstådd chockhöjning chockar inte alla
(13 min)

Expressen publicerade för en vecka sedan en artikel om Rädda Barnen. Det gällde det föreslagna arvodet till Veronica Palm, den före detta topp-sossen som nu föreslås bli ny ordförande i organisationen.

Rubriken lyder “Miljonregn när Veronica Palm tar över Rädda Barnen” och i ingressen får vi reda på att styrelsearvodet nu “chockhöjs”.

Vad vi däremot inte får reda på är att Rädda Barnens valberedning föreslår att Veronica Palm, till skillnad från sin föregångare, ska ha ordförandeposten som "huvudsaklig sysselsättning". Uppgifter som tidningens reporter Niklas Svensson hade tillgång till – men som han valde att utelämna.

Jonna Westin har ägnat veckan åt den här publiceringen och under resans gång hittat frågetecken efter frågetecken.

OBS: I en tidigare version av det här reportaget medverkade även journalisten Erik Wagner. Då det har framkommit att han har ett förflutet inom Rädda Barnen är han nu bortklippt. Vi beklagar detta men menar samtidigt att det inte förtar det sakliga innehållet i kritiken mot Expressens publicering.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".