Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskar medier & journalistik. Går bakom veckans rubriker & spanar in i framtidens medielandskap.

Årets reklamjulklapp från medier till handel

Publicerat måndag 28 november 2016 kl 15.53
"Som om man presenterar en forskningsrapport när det är en pr-kampanj"
(9:03 min)
Årets julklapp slår igenom lika hårt varje år.
Årets julklapp slår igenom lika hårt varje år. Foto: Janerik Henriksson/TT

Precis som varje år spådde i veckan Handelns intresseorganisation vad som kommer att bli det de kallar Årets julklapp.

Det är ett sätt att skapa uppmärksamhet om julhandeln och ett sätt att locka tveksamma kunder att slå till. Med andra ord, det är ett smart PR-jippo för att gynna butikernas kassor. Inget fel med det, men frågan vi ställer oss är varför redaktion efter redaktion, år efter år, väljer att ge den här kampanjen så stor uppmärksamhet? I veckan var det till och med flashar i mobilen och live-sändningar. Reporter här är Jonna Westin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".